Onze werkwijze en tools

Bij Curio pioniers werken volgens het ADDIE-model (Branch, 2009) én gieten we over innovatie en onderzoek een speels sausje: jeu. Op deze pagina leggen we je uit wat we doen en we geven je tools mee om met je eigen team aan de slag te gaan met een onderwijsidee, innovatie of onderzoek. 

ADDIE-model

Waarom gebruiken we dit model? Dit werkt omdat het afgebakende fases zijn. Rondom elke fase wordt een boostcamp georganiseerd. Een boostcamp is een bijeenkomst met alle pioniers waarin het ontwerpvraagstuk wordt verkend aan de hand van de verschillende fases van ADDIE. Voorafgaand aan de boostcamp wordt kort teruggeblikt op de vorige bijeenkomst en aan het eind vooruitgeblikt op de volgende bijeenkomst. Het evalueren is een continue proces dat na elke fase wordt gedaan. Dit model is cyclisch en kent vijf fases. Per fase is er focus op één onderdeel. Er wordt uitgezoomd en weer ingezoomd. Evalueren wordt na elke fase gedaan op proces en product. Bij elke fase die pioniers doorlopen worden externen bevraagd om input te geven om het vraagstuk scherper te krijgen.

Het ADDIE Model V3 RGB Donkerroze Knip
Curio Leerlabs

Jeu

Bij pioniers maken we graag gebruik van ‘jeu’. Jeu komt uit de Franse taal dat ‘spel’ of ‘aantrekkelijk kenmerk’ betekent. Door een spelelement onderdeel van je werk te maken ‘Playful Work Design’ wordt een proces van proactief werkenen omstandigheden creëren met plezier en uitdaging bevorderd, zonder dat het ontwerp of uiteindelijke doel verandert (Bakker et.al., 2020). In het programma van pioniers wordt een beroep gedaan op spel. Met speelse elementen wordt in alles fases van het ADDIE-model gewerkt om tot een goed uitgewerkt onderwijsidee te komen, met plezier en uitdaging. Dit bevordert de volgende eigenschappen (Reincke & Bakker, 2021).

Bronnen

Bakker, A. B., Scharp, Y. S., Breevaart, K., & de Vries, J. D. (2020). Playful work design: Introduction of a new concept. The Spanish Journal of Psychology, 23. e19. Doi:10.1017/SJP.2020.20 

Branch, R.M. (2009) Instructional Design: The ADDIE Approach, DOI 10.1007/978-0-387-09506-6_1, Springer ScienceþBusiness Media, LLC.  

Reincke, K., & Bakker, A. (2021). Een speels antwoord op de crisis. Tijdschrift voor HRM, 21-31. 

SLO. (2023). Verkregen op 24 mei 2024: Het ontwikkelproces (ADDIE-model) - SLO