Wall of fame
Pioniers van afgelopen jaren

Pionieren bij Curio, dat doen we al een tijdje. Laat je inspireren door hun vernieuwende ideeën en enthousiasme. Wil je meer weten of contact opnemen? Klik dan op het kaartje van de pionier.

Schooljaar 2022/2023

Wij willen de leerlingen een-op-een-begeleiding bieden op het gebied van hun talenten en hun executieve functies. Hiervoor hebben wij een eenjarig traject uitgezet. In dit proces is de leerling volledig zelfstandig. Aan het einde van het schooljaar zal de leerling een eindproduct maken om te visualiseren welke talenten de leerling heeft ontwikkeld binnen het traject. De voortgang wordt bijgehouden en meegenomen naar het volgende schooljaar.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Talentbegeleiding is een initiatief van pioniers Victor van der Aa (docent vmbo, Curio prinsentuin van cooth) en Coranne Havermans (docent vmbo, Curio prinsentuin van cooth)

De memotrainer 'Make it stick' is een app waar de student op vaste momenten een leerprikkel krijgt in de vorm van een paar vragen of een kleine opdracht (= push bericht). Dit is vaak na een langere periode. De studenten worden op dat moment opnieuw geprikkeld door de lesstof. Hierdoor is het brein in staat het geheel te kunnen reproduceren en wordt het geborgd in het langetermijngeheugen. 'Make it stick' is een “zelfdenkend” systeem dat dezelfde vragen vaker laat terugkomen over een bepaalde periode. Als die vragen bij 3 of 4 keer juist beantwoord zijn, gaat het systeem er van uit gaat dat de student het heeft opgeslagen in het langetermijngeheugen. De docent kan een vragenset klaar zetten en de individuele student monitoren. Onderling kunnen studenten overleggen of hun scores vergelijken (competitie). Samen met de klassikale lessen vormt 'Make it stick' het didactische model; Blended Learning wat past binnen het strategisch leerbeleid van Curio.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Make it stick is een initiatief van pionier Bert von Stockhausen (docent handhaving, toezicht en veiligheid, Curio economie en ondernemen)

Verbinding en samen, wie wil dat nou niet?
Studenten voor studenten, dat klinkt als muziek
Al ben je een drummer, pianist, gitarist of vocaliek
Ongeacht je niveau, iedereen zingt zijn lied

Dus wat wil je doen dan?
Speel toch eens mee
Ieder jaar een optreden of twee
Opnames voor je eigen cd
Voor alle muzikale studenten op de BDW

En we zijn nog lang niet thuis, want we hebben veel in huis:
Als veel eromheen wordt gerund door de student
Die organiseert de promotie voor het aanstormend talent
Die zorgen dat ruimtes worden omgebouwd voor de band
Dat dan de verbinding in muziek wordt erkend

Wij willen Curio music!
Wij willen Curio music!
Wij willen Curio music!

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Curio music is een initiatief van pioniers Jakab Schiffer (docent dienstverlening, Curio zorg en welzijn) en Wouter Verhalle (docent sociaal werk, Curio zorg en welzijn)

We willen graag fit worden! We organiseren al fittesten vóór en dóór onze studenten, maar we willen hier graag een vervolg aan geven. We willen een ruimte bieden voor studenten waar zij kunnen sporten, ook voor opleidingen die geen sport- en spellessen aanbieden. Daarnaast biedt dit een stageplek voor studenten van de opleiding MSR (en mogelijk voor opleiding sport en bewegen). We kunnen de ruimte ook gebruiken voor onze keuzedelen. Hiervoor hebben we op dit moment nog geen geschikte ruimte. Met onze ons idee kunnen we studenten in projectvorm laten werken met echte klanten, zoals clinics, kinderfeestjes, klassen en collega's. Tenslotte is deze ruimte ook beschikbaar voor collega's om fit en vitaal te worden! Zo stimuleren we vitaliteit bij al onze studenten én collega's op de Oostelijke Havendijk.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Curio crossfit is een initiatief van pionier Daniëlle Deelen (docent dienstverlening, Curio zorg en welzijn)

Curio isk Bergen op Zoom nodigt jullie uit om te werken aan gezamenlijke leerwerkplekken in de regio! Samen gaan we leerwerkplekken inrichten in Bergen op Zoom, Roosendaal , Etten-Leur en Breda. Dit doen we natuurlijk samen met het bedrijfsleven in de drie regio's. Mijn wens is om samen met gedreven collega's dit voor elkaar te krijgen Een leerwerkplek biedt mogelijkheden voor leerlingen en studenten van Curio start, Curio mbo en Curio vmbo. Samen werken en ontwikkelen. 

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Wereldkantine Curio is een initiatief van pioniers Jacky Masseurs (docent internationale schakelklas, Curio start) en Pierre Kennis

Wij geven onze studenten een warm welkom als ze bij ons de opleiding starten, maar het afscheid is vaak definitief. Tijdens de diplomering zeggen we vaak: “laat nog eens wat van je horen” of “laten we contact houden”. Maar in de praktijk komt hier weinig van, terwijl wij een groot belang hebben bij een goed contact met onze oud-studenten. Om bijvoorbeeld hun input te gebruiken voor kwaliteitsverbetering van de opleiding, het actueel houden van het onderwijs en het opbouwen van een duurzame relatie met elkaar. Dus gaan wij een alumniprogramma ontwikkelen waar studenten zich graag bij aansluiten, omdat er bijeenkomsten georganiseerd worden die actueel en verassend zijn, waarbij school, praktijk en oud-student de handen ineen slaan om met en van elkaar te leren. Kortom: als oud-student kom je iets halen, maar deel je ook je ervaringen met oud-studenten en docenten in welke vorm dan ook. We zien je graag terug!

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Alumni is een initiatief van pionier Evelyn Knipscheer (docent verpleegkunde, Curio zorg en welzijn) en Marie-Claire Vermeulen

Vanuit de sector economie en ondernemen wordt een bedrijf opgezet van en door studenten: Curio Studenten Hub Opleidingen & Producten (SHOP). De SHOP biedt studenten de mogelijkheid zichzelf te ontplooien in een veilige, maar echte werk- en leeromgeving waarbij de individuele leer- en ontwikkelbehoefte centraal staat.

Deze opleiding- en sectoroverstijgende samenwerking wordt geïnitieerd door de Curio economie en ondernemen op basis van functionele verbinding. De verschillende functies worden vervuld door studenten van diverse opleidingen; het interprofessioneel samenwerken laat hun zelfvertrouwen, ontwikkeling, kennis en “marktwaarde” toenemen en bevordert het zelfregulerend leren. Curio economie & ondernemen krijgt op deze manier een echt gezicht.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Curio shop is een initiatief van pionier Steven Daemen (docent succesklas, Curio economie en ondernemen)

De technieklessen wil ik graag transformeren en integreren in de 8 groene thema’s. Bij deze thema’s bedenk ik een technisch werkstuk of opdracht.

De leerlingen kiezen 4 thema’s die hen het meest aanspreekt en maken daar een werkstuk of oplossing voor. Zo zijn niet alle leerlingen met hetzelfde werkstuk bezig, zoals nu het geval is en bouwen de leerlingen zelf mee aan hun ontwikkeling.

Het mooie is dat wij een groene school zijn en dat de thema’s straks ook bij andere lessen worden toegepast. Zo worden ze extra herkenbaar voor de leerlingen.

Ons doel is om leerlingen binnen klas 2 meer te enthousiasmeren voor het vak nask (natuurkunde en scheikunde). Waarbij wij (de docenten) gedeeltelijk afstappen van traditioneel/klassiek onderwijs. Het is de bedoeling dat onze leerlingen tijdens dit project theorieën en modellen via een activerende methodiek aangereikt krijgen, die aansluit op hun belevingswereld. De leerlingen ontwikkelen een onderzoekende houding, waarbij zelfredzaamheid binnen teamverband centraal staat. Binnen het project streven wij naar het (het versterken van) de zelfstandigheid. Daarnaast is het de bedoeling dat onze leerlingen een laagdrempeligheid ervaren in het voorzien van leerbehoeftes.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Ontpop jij je als de nieuwe Nikola Tesla? is een initiatief van pioniers Stephan Thijssen (docent vmbo, Curio effent) en Indy van den Broek (docent vmbo, Curio effent)

Graag willen wij voor de generieke vakken bewegend leren implementeren. Op die manier sluiten de vakken meer aan bij de opleiding sport en bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat bewegen positief effect heeft op aandacht, impulsbeheersing en taakgericht gedrag van de student en docent. We willen ons door middel van onderzoek verder gaan verdiepen in de theorie van bewegend leren en dit vervolgens terugkoppelen aan studenten en collega’s. Zo creëren we meer draagvlak. Uiteindelijk is ons doel om aan het eind van cohort ‘22/’23 een gestructureerde opbouw van twee lessen per periode per vak te hebben staan.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

bewegend leren is een initiatief van pionier van Thuké van Doorn (docent sport en bewegen, Curio zorg en welzijn), Cynthia Geerts-Polet (docent mbo, Curio zorg en welzijn) en Janneke Vissers (docent mbo, Curio zorg en welzijn).

Na inventarisatie van mijn derdejaarsstudenten blijkt dat veel van hen de interesse hebben om naar het hbo te gaan. Maar zij vinden dit erg spannend. Ik wil gesprekken voeren met hbo’s in de omgeving (Fontys, Avans, Associate Degree Roosendaal), om te onderzoeken waar de sterke punten en verbeterpunten liggen voor mbo'ers. Zo kan ik de aansluiting met hbo voor de studenten binnen team SAM en Curio bevorderen. Hierbij kun je denken aan kennis (mogelijk statistiek) én vaardigheden (21 century skills) verder ontwikkelen. Dit kan vervolgens afdelingsoverstijgend overgenomen worden binnen Curio. Het lijkt mij super interessant en ik wil hier graag mijn energie in steken.

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Geactualiseerde keuzemodule Voorbereiding HBO – 21 century skills is een initiatief van pionier Danny Bisschop (docent sales en marketing, Curio economie en ondernemen)

Iedereen heeft dromen in zijn leven. Vaak laten we ons tegenhouden door 'beren' die we op ons pad tegen denken te komen. Met veranderkracht leer je hoe je ervoor kan zorgen dat deze beren jou kunnen toejuichen met een feestmuts op. We gunnen elke student en docent het om deze mindshift in het dagelijkse leven te hebben. Wil je meer weten over hoe jij kunt bijdragen aan deze mindshift?

Beluister in één minuut dit pioniersidee

Veranderkracht is een initiatief van pioniers Dennis Baart (docent mbo, Curio voedsel, groen en gastvrijheid) en Marleen Klijs-Blom (docent dierverzorging, Curio voedsel, groen en gastvrijheid)

Schooljaar 2021/2022

Binnen het kleurrijke Curio zoekt de ISK leerling zijn weg. Dit kan een hele uitdaging zijn als je net in Nederland woont. Om de stap naar het mbo te verbeteren gaan wij samen met de leerling op zoek naar wie hij is, wat hij kan en wat hij wil. Om een goede overstap te bewerkstelligen is een goede begeleiding voor de leerling belangrijk bij het maken van een studiekeuze, in het aanmeldtraject en tijdens de eerste maanden op de nieuwe opleiding. In dit Pioniersproject focussen wij ons op de fase voor de overstap, waarin wij samen met onze MBO collega’s het oriëntatietraject vorm willen geven.

Curio, kleurt je toekomst is een initiatief van pioniers Nadia van Geel, Franka van Gool en Lisette Heijmans van Curio isk.

Een speciaal excellentie-traject dat wordt toegevoegd wordt aan het curriculum van de BOL4 opleiding Middenkaderfunctionaris Bouwkunde. Studenten gaan in groepjes samenwerken om een concept aan te leveren voor het realiseren van een gebouw. Zij gaan in samenwerking met het bedrijfsleven op zoek naar nieuwe concepten, nieuwe materialen, nieuwe constructies. Met als thema duurzaam, biobased en circulair. De gebruikte lesvorm is het coachend leren. Wij willen met drie docenten starten in een pionierstraject, waarbij wij zelf gecoacht worden in het ontwikkelen van dit innovatief onderwijsconcept. Coachend lesgeven is voor ons nieuw. Autonomie, meesterschap en zingeving moeten de student naar zijn intrinsieke motivatie brengen. We willen onderzoeken of dit op meer plaatsen in de opleiding inzetbaar is. We gaan de les loopbaanoriëntatie gebruiken als proeftuin.

Coachend leren is een initiatief van pioniers John Sweep en Kaat van Doremalen van Curio techniek en technologie.

Wij willen naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Docenten hebben naast een persoonlijke betrokkenheid, een drive om het anders te willen doen. Ze willen de gebruikelijke gang van zaken in twijfel trekken: "Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Wat levert dat op voor onze leerlingen? Hoe worden leerlingen betrokken en hoe krijgen ze eigenaarschap van hun eigen leerproces?" Formatief evalueren is een proces waarin de leerdoelen centraal staan. Formatieve werkvormen worden geïntegreerd in de leeractiviteiten, als een natuurlijk onderdeel van het leerproces. Zo ontstaan er kansen om alle leerlingen de ruimte te geven om te groeien. Docenten en de leerling zelf krijgen de kans om een volledig beeld te krijgen. Op weg naar een feedbackcultuur met de zichtbaar lerende leerling.

Leren zichtbaar maken is een initiatief van Melánie van Aert en Esther Dietvorst van Curio prinsentuin Oudenbosch.

We willen studenten leren hoe ondernemen in zijn werk gaat. Studenten starten echte bedrijven om het ondernemen onder de knie te krijgen; zogenaamde student companies. Voor deze onderwijsactiviteit willen we studenten laten werken in een inspirerende praktijkomgeving. Hierbij wordt in kaart gebracht hoe een ideaal praktijklokaal ingericht dient te worden.

Implementatie Student Companies is een initiatief van pionier Jan van der Coer van Curio economie en ondernemen.

Leesplezier is de basis van leren lezen. Vanuit leesplezier kunnen leerlingen verder bouwen naar andere doelen. We merken dat het leesplezier van onze leerlingen achteruit gaat; er wordt minder gelezen, leerlingen weten niet meer welke boeken zij moeten kiezen en de afleiding voor andere bezigheden is groot. In klas 4 sluiten wij het domein fictie af met een mondeling over zes gelezen boeken. De meeste mondelingen zijn een stroef gesprek, de docenten stellen vragen en de leerlingen geven een kort antwoord. Leerlingen geven vaak aan dat zij geen plezier ervaren in het lezen. Hoe kunnen wij het leesplezier van leerlingen op Curio effent bevorderen en het mondeling tentamen in klas 4 op een andere manier vormgeven?

Let’s talk about text, baby! is een initiatief van Marga van Gils en Monique van den Heerik van Curio effent.

Op je 15e of 16e al kiezen wat je later wilt worden, dat is wat vmbo'ers doen in hun eindexamenjaar. Wat nou als leerlingen nog niet hoeven te kiezen als ze er nog niet uit zijn? Dat ze een extra jaar mogen leren, groeien, oriënteren en ontdekken wie ze zijn en wat ze willen? Een ‘tussenjaar’ voor leerlingen die hun vmbo diploma hebben behaald. Een jaar met alle ruimte om verder te leren en te oriënteren. Een jaar waarin ze zich persoonlijk ontwikkelen en kennismaken met beroepen en opleidingen binnen het mbo onderwijs (Curio). Het Oriëntatie Keuzejaar is het jaar vóór de definitieve keuze!

Vmbo leerlingen moeten een vervolgopleiding kiezen omdat zij nog leerplichtig zijn na hun eindexamen. Voor havisten en vwo'ers is dit anders; zij kunnen een tussenjaar nemen om de keuze voor een vervolgopleiding uit te stellen, omdat ze al een startkwalificatie hebben. Daarom is de meerwaarde van het Curio Oriëntatie Keuzejaar het grootst voor de vmbo-doelgroep. Het is een breed, domein-overstijgend oriëntatiejaar op de mbo-instelling, gericht op niveau 3/4. Tijdens dit jaar is er ruimte voor het volgen van generieke vakken, keuzedelen, snuffelstages, loopbaanoriëntatie, gastlessen en persoonlijke ontwikkeling. Na het Curio Oriëntatie Keuzejaar kiest de mbo-student doordachter, met meer wijsheid, kennis en ervaring voor een specifieke beroepsopleiding, waardoor de kans op een ‘verkeerde’ keuze kleiner wordt en waardoor het aantal ‘switchers’ en/of uitvallers naar verwachting kleiner wordt. Student blij, ouders blij, Curio blij.

Het Oriëntatie Keuzejaar is een initiatief van pioniers Decie Bierings en Simone de Hond van Curio student en onderwijs, in samenwerking met Ella van der Weij van de Oriëntatie Keuzejaar Economie van de sector Curio economie en ondernemen.

Samen onderWijzer is een podcast voor en door docenten in het mbo onderwijs. Samen zoeken we iedere dag opnieuw naar inspiratie, inspirerend onderwijs en inspirerende mensen om ons heen. Deze podcast vat alles samen. In iedere podcast staat een docent centraal waarmee de host Jannemijn Leyten in gesprek gaat. Met als thema inspiratie. Wie vind jij inspirerend? Wanneer voel jij je geïnspireerd? Wanneer heb jij een ander geïnspireerd? Aan het einde van iedere podcast wordt het stokje door de gast doorgegeven aan een volgende inspirerende collega. We springen over de sectoren heen en verbinden ons als collega’s in mbo onderwijs.

Samen onderWijzer is een initiatief van Jannemijn Leyten van Curio zorg en welzijn.

Heb jij een talent ontdekt in jezelf waar je echt mee aan de slag wil naast je lessen? Je wilt meer doen met dit talent en is dit geen onderdeel van je opleiding? Het mag een verdieping zijn of een verbreding van je talenten. Curio wil je graag de ruimte geven om je talenten te ontwikkelen.

We hebben twee mogelijkheden om een aanvraag in te dienen.

  1. Dien samen met andere studenten/ leerlingen/docent een aanvraag in voor jouw eigen Talent ontwikkel programma. Dit programma is dan voor meerdere leerlingen die geïnteresseerd zijn om mee te doen. Op deze manier bieden wij breed, actueel en flexibel onderwijs aan bovenop je opleiding.
  2. Heb jij een idee om je talent op je eigen manier (individueel) te ontwikkelen? Ook dat kan! Ga naar je docent of talentcoach en ga in gesprek of stuur een mail naar top@curio.nl.

Talent Ontwikkelprogramma bij Curio zorg en welzijn is een initiatief van Judith Nelemans, Kareem Gazuani en Thuké van Doorn van Curio zorg en welzijn.