Er zijn heel veel verschillende vormen van samenwerking van Curio met bedrijven of overheden.  Bijvoorbeeld:

Zeven leerlingen van Curio prinsentuin van cooth zijn baas voor een dag
Nieuwe partner Truckacademy West-Brabant
Herbs en spices uit Alphen Leerbedrijf van het jaar 2021
Curio participeert in high tech maakindustrie
Samenwerking Curio en Avans robotisering stadlandbouw

Daarnaast investeert Curio intensief in structurele samenwerking.

Strategie 2020-2025

Het Instellingsplan 2020-2025 beschrijft onze strategie voor de komende jaren. Curio levert met goed beroepsonderwijs en een leven lang ontwikkelen een bijdrage aan:

• de economische ambities van de provincie, met name in West-Brabant
  • een goed werkende arbeidsmarkt met lage werkloosheid, hoge arbeidsparticipatie en balans tussen vraag en aanbod.

Daarom is Curio partner in een aantal impactvolle samenwerkingen.

Agenda Beroepsonderwijs

In West-Brabant hebben onderwijs, overheid en bedrijfsleven afgesproken:

"Wij leiden mensen gericht op, tot arbeidsfitte medewerkers en ondernemers. Zodat ze echt meedoen aan de samenleving, nu en in de toekomst."

De gezamenlijke ambities staan in de Agenda Beroepsonderwijs: voldoende banen, mensen aan het werk, innovatieve bedrijven. Curio en partners dragen zo bij aan een gezonde economie.

Een mooi voorbeeld: Brabant PLUS

In Brabant PLUS werken Avans Hogeschool en Curio samen met de zorgorganisaties De Riethorst Stromenland, Thebe, Prisma, Volckaert en werkgeversorganisatie Transvorm. Samen willen ze de instroom van zorgpersoneel verbeteren. Onderwijs en praktijk dichter bij elkaar brengen. En voorkomen dat zorgpersoneel vroegtijdig vertrekt.
Kortom: samenwerken bij de uitdagingen in de zorgsector.

Nog een voorbeeld: Excellentieprogramma's en talentontwikkeling in de logistiek

Samen met Mepavex Bergen op Zoom, SBB, Zes Goes en T&L partners ontwikkelt Curio excellentieprogramma’s op het gebied van logistic droning, customs, logistic Geo-ICT en Health Logistics.
Logistiek is een belangrijke en innovatieve bedrijfstak in onze regio. De samenwerking draagt eraan bij dat dat zo blijft.

Voorbeeld 3: Kennisloket agrofood en biobased economy delta agrifood business Bergen op Zoom

Studenten, docenten en bedrijven kunnen bij dit loket terecht voor informatie, voorlichting en innovatieve sector-overstijgende (onderzoeks-)projecten en stages, masterclasses, trainingen, samenwerkingspartners, enzovoort. Bedrijven kunnen aankloppen voor het aanleveren van onderzoeks- en projectideeën en bijscholing medewerkers.

Tientallen andere voorbeelden van samenwerkingsprojecten lees je hier: agendabowb.nl.

Foto Mbo Zorg Blok 4

Kennispact mbo Brabant

Curio neemt deel in het samenwerkingsverband Kennispact mbo Brabant. Dit pact verbindt, deelt kennis en draagt bij aan de matching van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Door een samenwerking van bedrijfsleven, overheid en mbo-instellingen.

Een voorbeeld van een van de thema's is Leven lang ontwikkelen. Dit thema draagt bij aan een duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Dat is van grote economische en maatschappelijk waarde. De vraag op de arbeidsmarkt verandert. Medewerkers zullen zich moeten blijven ontwikkelen. Daar draagt Curio vanzelfsprekend aan bij.

Regionale Investeringsfondsen (RIF's)

Curio neemt deel aan enkele projecten die mede bekostigd worden vanuit Regionale Investeringsfondsen. We krijgen middelen van de overheid om samen met bedrijven onze mbo-studenten nog beter voor te bereiden op de huidige en toekomstige arbeidsmarkt. Een RIF-project maakt het mogelijk dat studenten tijdens hun studie al werken met de meest moderne technieken en methoden.

Curio is penvoerder van RIF Smart Technology, RIF Stedelijke vergroening en RIF Gebouwde omgeving. Daarnaast participeert Curio in RIF Dataficering Kennispact en RIF Digitale werkplaats West-Brabant.

Wil je je verdiepen in het uitgebreide jaarverslag 2021?