Smart farming
Naar verwachting zullen er in 2050 ongeveer tien miljard mensen op aarde wonen. Hoe kan deze groeiende wereldbevolking gevoed worden en kunnen we dat op een duurzame manier? Ruimte is kostbaar, en het kweken van ons voedsel neemt veel ruimte in beslag. De kweker van de toekomst moet gaan nadenken hoe meer voedsel op minder ruimte gekweekt kan worden. Help jij oplossingen te bedenken?
SDG: geen honger, verantwoorde consumptie en productie
Levensechte opdracht
Elke challenge is gebaseerd op een levensechte opdracht vanuit bedrijfsleven, instellingen, overheid, vervolgonderwijs en maatschappij. Bij deze challenge leer je hoe je in en met voeding een betere balans tussen mens, natuur en omgeving kan creëren. We hebben voeding nodig om te kunnen functioneren, maar de kwaliteit en de beleving van die voeding is van invloed op hoe wij ons manifesteren.
Mogelijke opdrachtgevers bij deze challenge zijn:
- Kinderdagverblijven
- Verzorgingstehuizen
- Foodvloggers
- Fysiotherapeuten
- Voedingscoaches
- Bedrijven die betrokken zijn bij ontwikkeling van voedingsconcepten
Mogelijke vraagstukken bij deze challenge zijn:
- Adviseer bij de eerste hapjes
- Overtuig jongeren dat gezond ook lekker kan zijn
- Informeer ouderen door simpele gezonde recepten aan te reiken om goed voor zichzelf te blijven zorgen
- Het op de kaart zetten van een specifiek gerecht, ingrediënt of restaurant
Mogelijke eindproducten bij deze challenge zijn:
- Receptenboek of –kaart
- Reclamefilmpje
- Brochure
- Foodblog of -vlog
- Schrijf een advies
Waaruit bestaat een challenge?
Elke challenge is opgebouwd uit vaste onderdelen die Curio faciliteert.
Wij dagen tijdens de pitch de leerlingen uit om te ervaren welke rol zintuigen spelen bij het waarnemen van verschillende smaken. De leerlingen verwerken deze ervaring aan de hand van een ‘smaakbord’.
Tijdens een gastles kunnen we op de vmbo-locatie inzoomen op bepaalde onderdelen van de challenge, denk hierbij aan:
- Het monteren van filmpjes
- Cursus fotografie
- Grafisch uitwerken van een receptenboek of –kaart
- Schrijven van eenvoudige teksten zodat de recepten goed uitvoerbaar zijn
- Uitzetten van een onderzoek
- Leren presenteren waarmee men de doelgroep kan overtuigen
Bij de excursie dompelen we de leerlingen onder in een praktijksituatie in de omgeving van de school die past bij de challenge, denk hierbij aan een bezoek aan:
- Kinderdagverblijf
- Voedingscoach
- Verzorgingstehuis
- Filmset
Bij een workshop krijgen de leerlingen, op een mbo-locatie, verdieping aangeboden voor een specifieke vaardigheid die bijdraagt aan het oplossen van de challenge, denk hierbij aan:
- Bereiden van een gerecht
- Samenstellen van een gerecht of menu
- Opnemen van een video in een professionele omgeving
- Oefenen als gastheer of gastvrouw
- Oefenen in de bediening
- Inrichten en decoreren van een horecagelegenheid
Bij de rondleiding krijgen de leerlingen op een passende mbo-locatie inzicht in de mogelijke vervolgopleidingen die passen bij de challenge en oriënteren zij zich op het volledige aanbod van deze mbo-locatie.
Een challenge op jullie school?
Deze challenge is makkelijk in te passen op het bestaande curriculum en sluit goed aan bij de volgende onderdelen.
- Groen
- Zorg en welzijn
- Horeca, bakkerij en recreatie
- Media, vormgeving en ICT
- 2D en 3D vormgeving en –productie
- Audiovisuele vormgeving en productie
- De bakkerij
- Brood- en banketspecialiteiten
- De bijzondere keuken
- Facilitaire dienstverlening: catering en inrichting
- Fotografie
- De keuken
- Marketing
- Mens en gezondheid
- Ontwerpen en maken
- Ondersteuning bij sport- en bewegingsactiviteiten
- Patisserie
- Een product maken en verbeteren
- Presentatie en styling
- Traiteur
- Voeding en beweging
- Vormgeving en typografie
- Voeding: hoe maak je het?
- Welzijn kind en jongere
- Welzijn volwassenen en ouderen
- Biologie
- Nederlands
- Economie
De challenge sluit direct aan op de werkwijze van het praktijkgerichte programma.
De challenge is ook te implementeren onder overige programma’s, zoals: projectweken, daltonuren, enzovoorts.