Leerlingen van Curio de rotonde aan het woord

Luuk en Yashi

“Ik voelde me meteen welkom”


Beeldende vorming is het favoriete vak van Yashi (13) en Luuk (13). “We mogen creatieve dingen maken, lekker kletsen en de radio staat aan.” Ze vinden het leuk in de eerste klas op Curio de rotonde. “De flexlessen zijn chill. Je mag uit van alles kiezen.” Yashi kookt en bakt dan graag. Hij heeft brownies en macaroni met chilisaus gemaakt. Luuk maakt de mooiste dingen met Lego. “We bouwen en programmeren Lego met een motor. Volgend jaar doen we mee aan een wedstrijd voor vernieuwende projecten.”

Yashi en Luuk hebben het erg naar hun zin op Curio de rotonde. “In het begin van het schooljaar moet je wennen. Je bent nog veel aan het zoeken. Welke les heb ik nu? In welk lokaal? Waar is dat? Gelukkig heeft deze school rechte lijnen en paden. Daardoor vind je alles best snel. En de eerste weken snappen de leraren het als je een keer iets later bent. Je krijgt dan geen aantekening.”

Luuk heeft als groep 8’er om verschillende redenen voor deze school gekozen. “Het is hier niet druk in de gangen, er zijn vrolijke kleuren en de docenten zijn aardig.” Yashi heeft eerst een andere school geprobeerd. “Hier zijn de klassen kleiner, dat vind ik fijn. We zijn een leuke klas. Iedereen kent elkaar en vertelt elkaar van alles.”

Op veel scholen in Nederland mogen leerlingen geen mobieltje meenemen naar school. Ook op Curio de rotonde is dat zo. Yashi vindt het hierdoor gezelliger. “Je vraagt nu bijvoorbeeld aan elkaar hoe het weekend was. Als iemand echt interesse in je heeft, heb je meteen een topdag.” In de pauze kun je een spel kiezen uit de spelletjesbak. Ook kun je buiten op het plein iets actiefs doen, zoals basketbal of voetbal.

Yashi en Luuk doen het goed in hun eerste jaar op de middelbare school. Luuk: “Ik was snel gewend. Binnen een week had ik al vrienden gemaakt.” Yashi kwam na een paar maanden in de klas van Luuk. “Ik voelde me meteen welkom.” Luuk knikt. “We hebben een leuke klas. De docenten behandelen iedereen hetzelfde als je normaal doet. Je kunt ze altijd om extra hulp vragen én ze zijn gezellig. Soms doen ze spelletjes tijdens de les. Bij economie bijvoorbeeld draaiden we aan een rad. Met de getallen die tevoorschijn kwamen, moest je dan op de uitkomst 24 komen.”

Luuk en Yashi weten al een beetje wat ze later willen worden. Luuk droomt van een baan als wetenschapper bij European Space Agency en Yashi twijfelt nog tussen ME (politie) of masseur. “Maar nu gaan we eerst naar beeldende vorming. Een drakenoog maken van klei.”