Twee jaar lang hebben de leerlableiders en –deelnemers zich ingezet in het leerlab leerling- en studentwelzijn. Inmiddels is het leerlab afgerond. Alle opgeleverde producten en diensten zijn te vinden op deze pagina.

Toenemende prestatiedruk, sociale verwachtingen en de corona-crisis hebben allemaal een negatieve invloed op de mentale gezondheid van jongeren. Welzijn is een enorm groot begrip met thema’s als sociale relaties, studiesucces, en (mentale) gezondheid. In dit leerlab onderzoeken we welke factoren van invloed zijn op het welzijn van onze leerlingen en studenten, hoe we deze kunnen beïnvloeden en welke acties we kunnen ondernemen in ons onderwijs en begeleiding.

Onze resultaten

Onderstaande projecten vloeien voort uit het leerlab leerling- en studentwelzijn.

Praten over dit onderwerp is belangrijk, ook in de klas. Daarbij is het goed om niet alleen aandacht te besteden aan de negatieve kanten van seksualiteit en relaties. Zoals soa’s, ongewenste zwangerschappen en negatieve seksuele ervaringen. Het is ook belangrijk het te hebben over positieve seksuele ervaringen. En wensen en grenzen. Maar deze kennis is niet altijd voor iedereen vindbaar en toegankelijk. 

Meld je aan voor de workshop

Fontys ontwikkelde de Startthermometer, een instrument dat bijdraagt aan de reflectie van eerstejaarsstudenten na de start van hun studie. Vanuit het leerlab hebben we het initiatief genomen om in samenwerking met Fontys een pilot te gaan draaien binnen Curio met de Startthermometer. Door in de Startthermometer vragen te beantwoorden over o.a. tevredenheid over de studiekeuze, motivatie, het ‘thuis voelen’ op de opleiding en het studeren op het mbo, krijgen studenten direct een persoonlijke uitslag op deze onderdelen. De persoonlijke uitslag kan aanleiding zijn om op hun mentor af te stappen met een vraag, zorg of twijfel. Anderzijds biedt de Startthermometer de mentor de kans vroegtijdig te signaleren waar (extra) ondersteuning of begeleiding nodig is en welke studenten het eerst aandacht verdienen. 

Heb je een vraag? Stuur een mail

Een dag waarin studenten én docenten zich onderdompelen in allerlei thema’s. Die te maken hebben met hun eigen welzijn. School is voor zowel de studenten als de docent meer dan een plek voor het volgen of geven van lessen. Tijdens deze dag volgen ze daarom samen verschillende workshops. Daarbij maakt iedereen zijn eigen keuzes. Zo zijn er workshops die gericht zijn op welzijn. Maar ook op het ontdekken en/of ontwikkelen van talent. We maken studenten bewust van hun kracht. We laten ze hun talenten  ontdekken. Zo bevorderen we hun welzijn en welbevinden. En dat allemaal in een soort festivalsfeer. Kortom: een dag waar ze met en van elkaar leren. Met live muziek, eten, drinken en veel plezier! 

Meer informatie? Bekijk de aftermovie of stuur ons een mail!

  Stuur een mail

Deelnemers

Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Decie Bierings

Curio student en onderwijs
Leerlableider, studiekeuze- en loopbaanadviseur
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Sjoerd Diepstraten

Curio zorg en welzijn
Leerlableider, docent sport en spel
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Lucy Reijnen

Kieresoe
Docent, externe deskundige en trainer
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Marlon Goos

Curio start
Schoolpsycholoog bij ISK
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Sandra Klijs

Curio voedsel, groen en gastvrijheid
Docent
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Anneloes Martens

Curio de rotonde
Docent
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Esther Welten

Curio zorg en welzijn
Docent en procesbegeleider opleiding onderwijsassistent
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Roos Broere

Nationaal rapporteur mensenhandel en seksueel geweld tegen kinderen
Senior onderzoeker
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

André Petter

AMN
Onderwijsadviseur AMN
Curio onderwijsinnovatie leerlabs studentwelzijn

Nicolle Laven

Curio medewerker en organisatie
Vakspecialist inzetbaarheid