De Inspectie van het Onderwijs heeft in januari 2023 haar vertrouwen uitgesproken over ons onderwijs. Ook hebben we onze binding met de regio versterkt. Uit diverse onderzoeken onder leerlingen, studenten en externe stakeholders blijkt dat we op de goede weg zijn. Curio zet de ingeslagen koers daarom onverminderd voort.

Onderwijs voor leerlingen uit Oekraïne

De oorlog in Oekraïne heeft invloed gehad op ons onderwijsaanbod in 2023. Op verzoek van de gemeente Breda heeft Curio in nauwe samenwerking met het primair en voortgezet onderwijs voor schooljaar 2023 – 2024 een onderwijsvoorziening voor leerlingen uit Oekraïne ingericht. Het ministerie van OCW bood de mogelijkheid voor een tijdelijke onderwijsvoorziening voor maximaal 120 leerlingen uit Oekraïne. Leerlingen kregen les in de Nederlandse taal, rekenen en wiskunde én er was aandacht voor hun mentale welzijn. Ze konden ook digitaal lessen van hun Oekraïense school volgen en digitaal examen doen. Op die manier raakten de leerlingen wegwijs in Nederland en konden ze doorstromen naar het Nederlands onderwijs. Tegelijkertijd behielden ze de band met hun thuisland. Zo kunnen ze hun onderwijscarrière eventueel ook in Oekraïne voortzetten.

Onze handtekening voor inclusiever onderwijs

Curio wil goed onderwijs mogelijk maken voor alle leerlingen en studenten, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en groeien als persoon. Op 7 december 2023 ondertekenden we daarom de intentieverklaring van het VN-verdrag voor inclusiever onderwijs. Curio is de eerste onderwijsorganisatie die deze verklaring voor zowel het mbo als voor het v(mb)o onderschrijft. Samen met andere onderwijsinstellingen streven we naar inclusief onderwijs. Curio biedt passend onderwijs voor studenten met beperkingen of ziekten. Wij moedigen hen aan om hun behoeften te melden bij de aanmelding voor een opleiding, zodat ze extra ondersteuning krijgen.

Volop ambities voor flexibeler onderwijs

Toekomstbestending onderwijs vereist flexibel onderwijs. Curio investeert daarom veel in het flexibeler maken van ons onderwijs. Om dit in goede banen te leiden hebben we in 2023 een kwartiermaker Flexibiliseren aangesteld. Halverwege het jaar is ‘Flexibiliseren onderwijs 2.0’ geïntroduceerd. Deze strategie sluit aan bij de vraag van teams: hoe sluiten we het onderwijs zo naadloos mogelijk aan bij de behoeftes van de student. De ambitie is dat Curio in schooljaar 2027/2028 hier klaar voor is. En dat Curio een onderwijsaanbod heeft waarbij voor alle beroepsopleidingen duidelijk is welke keuzes een leerling of student kan maken. Ook willen we dat het aanbod aansluit bij het werkveld en bij Leven Lang Ontwikkelen.

Blended leren wint volop terrein bij Curio

Voor flexibel onderwijs is de verbinding met blended leren belangrijk. Blended leren betekent het aanbieden van een doordachte mengvorm van fysieke en online interacties. Met andere woorden, onze leerlingen en studenten worden aan het werk gezet met activerende leeractiviteiten. Zowel op school als buiten school, zowel online als fysiek. In 2023 heeft Curio het blended onderwijs verder doorontwikkeld. Deze ‘blended beweging’ vind je bij ons in de volle breedte. Ruim 75% (van de circa 180 mbo-opleidingen) werkte met een blended lesprogramma. Zowel vo als mbo maakte goed gebruik van ondersteuning op het vlak van blended leren en (digitale) didactiek. Een concreet voorbeeld is de groei van 100 naar 242 video's en podcasts in ons Curio leermagazijn.

Wil je je verdiepen in het uitgebreide jaarverslag 2023?

Jaarverslag 2022