Studenten bedenken duurzame oplossingen met practoraat

Bij Curio leren studenten niet alleen in de klas, maar ook door te doen. Docent elektrotechniek Arian Frijters is docentonderzoeker bij het practoraat klimaatpositief gebouwde omgeving. Hij werkt samen met zijn studenten aan fieldlab het zelfbewuste huis. Dit is een initiatief van het Urban Living Lab Breda en tevens leerplek aan de Frankenthalerstraat waar duurzame technologie wordt toegepast.
Recent hebben Daniëlle en David, twee studenten van niveau 4 technicus, samen met Arian een schakelkast geïnstalleerd. Deze kast zorgt ervoor dat het zonnepaneel de accu goed oplaadt. David vertelt: “We leren hier nadenken over vragen zoals: hoeveel zonnepanelen zijn er nodig? Wat kunnen we klanten adviseren om een betere energiebalans te vinden?” Arian vult aan: “Zo leren studenten dat duurzaamheid veel meer is dan alleen een onderwerp uit een lesboek.”
Uitdagingen en nieuwe inzichten
Werken aan zo’n project is uitdagend. Studenten leren hoe ze zich moeten houden aan regels, maar merken ook dat sommige regels anders zijn bij niet-permanente gebouwen. Ze denken na over de beste plekken voor zonnepanelen en hoe ze altijd voldoende energie kunnen opwekken.
Naast zonnepanelen heeft student Frank ook een windturbine geplaatst. Hierdoor wekt het zelfbewuste huis op meerdere manieren energie op. Dit idee kwam vanuit Frank zelf om een nog stabielere energievoorziening te kunnen waarborgen op de dagen dat de zon wat minder schijnt, maar er wel voldoende wind is. Arian vertelt: “Het mooiste is dat studenten zelf ideeën inbrengen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en motiveert mij om samen met hen verder te onderzoeken.”
“Het mooiste is dat studenten zelf ideeën inbrengen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en motiveert mij om samen met hen verder te onderzoeken.”
Samenwerking en praktijkervaring
Dit project draait niet alleen om techniek. Het practoraat biedt studenten ook de kans om samen te werken met andere vakgebieden, zoals werktuigbouwkunde en hovenier . Zo leren studenten zich niet blind te staren op hun eigen oplossingsrichting maar samen te werken met collega’s met een totaal andere achtergrond. Op die manier kijken we niet alleen naar oplossingen in de energietransitie maar kijken we meteen naar het welzijn van bijvoorbeeld de natuur. Daarnaast worden leerbedrijven betrokken bij het project. “Studenten ontwikkelen hier vaardigheden die ze later hard nodig hebben,” zegt Arian. “Niet alleen voor een vervolgopleiding zoals het hbo, maar ook om in hun vakgebied te blijven groeien.”
Oplossingen voor een duurzamere toekomst
Dankzij de samenwerking met Rootz en het Urban Living Lab krijgen studenten de kans om praktijkgericht onderzoek te doen. “De energietransitie is een uitdaging voor iedereen,” sluit Arian af. “We zijn trots dat onze studenten al werken aan oplossingen die bijdragen aan een duurzamere toekomst.” Op deze manier dragen we niet alleen een steentje bij aan een betere wereld maar bouwen studenten praktijkonderzoekervaring op en halen ze innovaties naar hun eigen onderwijs. Zo halen we de praktijk naar binnen en blijven we actueel onderwijs aanbieden nu en voor de toekomst.
Dit project is opgezet in opdracht van Peter Berben van Rootz en vindt plaats in samenwerking met het Urban Living Lab in Breda.
Meer weten over practoraten binnen Curio? Kijk dan op deze pagina.