Student aan het woord: Michelle (opleiding: horeca)
Als dertienjarige had Michelle een bijbaantje als afwashulp. Niet heel lang overigens. “Ik vond het helemaal niet fijn om borden met etensresten aan te raken.” Dat maakt het helemaal bijzonder dat de student juist in de horeca terecht is gekomen. ”Mijn studententijd begon ik in de richting van zorg en welzijn. Dat bleek helemaal niks voor mij. Mijn bijbaan in de horeca is tot nu toe de beste keuze van mijn leven.”
Michelle doet de bbl-opleiding. Dat betekent dat ze elke week één dag naar school gaat en vier dagen werkt bij haar leerbedrijf Hotel Tholen - Restaurant JuNa. “Voor mij is dat ideaal. Ik ben niet iemand die dagen achter elkaar op school kan zitten. Handen uit de mouwen en doen. Daar ben ik van. En, heel eerlijk, denk ik dat je in de praktijk het meeste leert. Natuurlijk heb je theorie nodig, maar je leert vooral van de valkuilen die je tegenkomt op de werkvloer. Het is wel fijn dat ik die ervaringen mee kan nemen naar school om te horen hoe mijn docenten en medestudenten zoiets zouden aanpakken. Mijn collega’s in het hotel-restaurant vertellen me vaak wat ik goed doe en wat beter kan. Dan heb ik het niet alleen over mijn leermeester, ik leer ook veel van de chef-kok en andere leidinggevenden. Ik zie feedback altijd als positief, mijn werk wordt er beter van.”
Wijnkennis
De examens Nederlands en rekenen heeft Michelle in het eerste jaar afgerond. Op school krijgt ze daarom alleen nog de vakken Engels, Duits en vaktheorie. “Dat laatste gaat over het vak leidinggevende bediening, dus hoe moet je alles doen.” Ook volgt Michelle een keuzedeel: wijnkennis. “Enorm interessant. Ik vind het echt gaaf als ik straks gasten kan adviseren welke wijn het beste bij een bepaalde soort vlees of vis past.” Op haar schooldag heeft Michelle ook contact met haar mentor. “Tussendoor kan ik haar altijd via Teams bereiken. Ze helpt me heel goed, bijvoorbeeld als ik een theorieopdracht lastig vind. Mijn mentor is ook iemand waar je gewoon lekker mee kunt kletsen. Ik hou ervan als een docent een lach op zijn gezicht heeft, daar motiveer je je studenten ook mee.”
Op haar schooldag heeft Michelle ook contact met haar mentor. “Tussendoor kan ik haar altijd via Teams bereiken. Ze helpt me heel goed, bijvoorbeeld als ik een theorieopdracht lastig vind. Mijn mentor is ook iemand waar je gewoon lekker mee kunt kletsen. Ik hou ervan als een docent een lach op zijn gezicht heeft, daar motiveer je je studenten ook mee.”
Met drie borden lopen
Toen Michelle bij Hotel Tholen - Restaurant JuNa begon, wist ze helemaal niks van het vak bediening. “Hoe ik een dienblad vast moet houden, hoe ik met drie borden moet lopen, de regels voor gedrag aan tafel en het aanspreken van de gasten. Ik heb het allemaal moeten leren.” Nu mag Michelle nieuwe collega’s helpen inwerken. Zo leert ze stap voor stap wat ze voor haar vak nodig heeft. Een mooi vak, vindt ze. “Bij horeca bestaat het beeld dat je altijd aan het werk bent en weinig tijd voor jezelf hebt. Ja, het is hard werken en soms moet je een stap extra zetten. Eigenlijk valt het best mee. Ik werk elke dinsdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In noodgevallen draai ik ontbijt op woensdag of donderdag. Ik ben regelmatig ‘gewoon’ vrij op de vrijdagavond. En als je op tijd aangeeft dat je een dag vrij wilt, dan kan dat vaak. Als team vangen we dat gewoon op. Is er iemand niet, dan loopt de rest wat harder.”
Omzet positief beïnvloeden
Van school heeft Michelle een takenmap met zo’n 30 opdrachten gekregen. Ze heeft twee schooljaren om deze af te ronden. “Er zitten makkelijke en moeilijkere opdrachten tussen, maar ik vind ze prima te doen. Ik kan er al veel op mijn leerbedrijf toepassen, dus dat scheelt. Bestellingen plaatsen bijvoorbeeld en manieren vinden om de omzet positief te beïnvloeden. Voor dat laatste plan ik dan een evenement op een dag dat het restaurant dicht is. Heel leuk om te doen.”