Student aan het woord: Keanu (opleiding: vliegtuigtechniek)
Keanu vindt alles van de luchtvaart interessant. “Ik droomde ervan om piloot te worden, maar daar ga ik nu niet voor. Met de opleiding vliegtuigtechniek kan ik bezig zijn met vliegtuigen en helikopters. Ik ga zeker nog proberen om helikopterpiloot te worden. Lukt dat niet, dan is dat geen ramp. Als ik de rest van mijn leven in de vliegtuigtechniek mag werken, is dat helemaal prima. Ik heb het echt naar mijn zin.”
Technisch was Keanu niet toen hij voor deze opleiding koos. “Ik had echt twee linkerhanden,” bekent hij. “Een kantoorbaan is niks voor mij. Ik wil actief bezig zijn. Dat in combinatie met mijn liefde voor luchtvaart, dan kom je al snel in de techniek terecht. Daar ben ik helemaal voor gegaan. En het is me vanaf dag één goed bevallen.” Waar zijn medestudenten het liefst met het onderhoud van vliegtuigen bezig zijn, is Keanu gek van helikopters. Ook daar staat er één van in de onderhoudshangaar in Hoogerheide, naast vier vliegtuigen. “Onze lesweken tellen drie theoriedagen en twee praktijkdagen. De praktijkdagen zijn we van 8.15 tot 15.00 uur in de hangaar. Je krijgt een opdracht op een tablet waarmee je stap voor stap aan de slag gaat. Bijvoorbeeld het maken van een kapotte airco.”
Bij vliegtuigtechniek moet je heel precies werken. “Je zoekt eerst het onderhoudshandboek van het type vliegtuig of helikopter op. Aan de hand van die informatie bereid je je klus voor. En je zorgt ervoor dat je veilig kunt werken. Zodra je docent deze eerste fase heeft goedgekeurd, lees je nogmaals de documenten goed door en verwijder je het kapotte onderdeel. Dan moet je bijvoorbeeld vier boutjes, één klemmetje en één leiding weghalen. Die onderdelen moet je netjes opbergen: in een stofvrij zakje en met labels. Vervolgens doe je de controle van het onderdeel. Is er zichtbare schade? Kan het worden gemaakt? Of moet het worden vervangen door een nieuwe? Die resultaten zet je in je tablet.”
Daarmee gaat de student naar de docent. “Je laat zien wat je gedaan en gevonden hebt. Zijn je keuzes goed, dan bereid je je voor op het repareren of het installeren van het (nieuwe) onderdeel. Ook daarvoor lees je het handboek goed door. Natuurlijk heb je dan weer de materialen nodig die je eerder hebt opgeborgen. Na de plaatsing doe je een controle. Doet het apparaat het, is er een schroevendraaier achtergebleven, zit er nog een boutje los, moet dat ene draadje nog worden aangesloten? Heeft de docent dit allemaal goedgekeurd, dan zet je het systeem weer aan en vul je het logboek in. En laat je de opdracht aftekenen op je tablet. Pas dan is je opdracht klaar.”
Tijdens de drie theoriedagen krijgen de studenten vakken over onderhoudsprocedures, helikopteronderdelen (van de rotorbladen tot de kleinste moertjes), elektronische systemen en nog veel meer. Het lijkt droge stof, maar dat is het volgens Keanu niet. “Het is niet de makkelijkste lesstof, want het zijn inderdaad veel weetjes. Gelukkig geven de docenten les op een leuke manier. Het helpt natuurlijk als je echt geïnteresseerd bent in de techniek van vliegtuigen en helikopters.”
Extra mooi aan deze Curio opleiding is dat je naast je mbo-diploma ook twee belangrijke certificaten kunt behalen om in de luchtvaart te mogen werken: Part-147 en/of Part-66. “Met die certificaten kun je bevoegd worden om vliegtuigen en helikopters te controleren en veilig te verklaren voordat ze de lucht ingaan.” Keanu is enthousiast over de opleiding én de stage die hij in zijn vierde (en laatste) studiejaar gaat doen. “Ik ga bij Defensie werken. Eerst drie maanden aan helikopters sleutelen in Den Helder bij de marine. En daarna nog zes maanden aan helikopters werken op vliegbasis Gilze en Rijen. Ik heb er nu al
enorm veel zin in.”