Student aan het woord: Brian (opleiding: chauffeur wegvervoer)
Brian doet de bbl-opleiding chauffeur wegvervoer. Hij gaat één dag naar school. De andere vier dagen is hij chauffeur in opleiding bij Simon Loos. “Uiteindelijk wil ik zwaar vervoer gaan rijden in Scandinavië. Bloemenvervoer of machines bijvoorbeeld. Waarom me dat leuk lijkt? De uitdaging, ver rijden, zorgen dat je niet wegglijdt in de sneeuw, barre weersomstandigheden en elkaar helpen. En ik hou van de mensen daar, het is leuk volk.”
Vervoer zit bij Brian in de familie. “Mijn opa was treinmachinist. Dat leek me ook gaaf. Maar eerst wilde ik rijervaring opdoen op de vrachtwagen en daarna op de trein. Maar ik blijf bij de vrachtwagen. Met de trein rij je een rechte weg. Op de vrachtwagen kom je overal, je ziet nog eens wat én je kunt tussendoor pauzeren bij één van de truckstops: gezellig kletsen met alle truckers.”
Via school probeert Brian zijn vakbekwaamheid module 2-c, ofwel zijn vrachtwagenrijbewijs, te halen. “Daar krijg je een halfjaar voor, dat is pittig.” De schooldag bestaat uit vier uur rijles (leren, luisteren en opletten in het verkeer) en een aantal theorie- en praktijkvakken. “Je leert ook wat over motortechniek. Niet dat ik zelf aan een motor mag sleutelen, maar je leert wel hoe het zit. En ik doe het keuzedeel markten. Daarbij leer ik alles over containervervoer, bijvoorbeeld met zand, en winkeldistributie. Dit laatste doe ik nu ook bij Simon Loos. Voor Jumbo, Gall & Gall en Etos. Steeds pallets in- en uitladen is best zwaar werk. En er is veel haast bij, dat vind ik soms lastig. Rijden voor de bouwsector vind ik persoonlijk fijner. Dat is een kwestie van materialen storten en meenemen. Het zware werk doet de vrachtwagen voor je.”
Studeren naast zijn werk bevalt Brian prima. “Ik zeg altijd: ik word betaald om naar school te gaan. Via STL (een bedrijf dat in de sector transport en logistiek bemiddelt tussen school en leerbedrijf) krijg ik elke week 25 euro voor mijn schooldag. De rest van de week ben ik lekker aan het werk en verdien ik mijn salaris.
Soms maak ik werkweken van 47 of 60 uur. Ik vind het prima.” Wat je misschien niet zo snel denkt: als vrachtwagen-chauffeur ben je creatief bezig. Brian: “Dit werk is veel improviseren. Bijvoorbeeld hoe je je lading neerzet, zodat die ene rolcontainer er toch nog bij kan. Soms moet je ook creatief zijn in het vinden van je route. En je mag vooral niet bang zijn in het verkeer. Als je constant bang bent dat je iets raakt, dan gaat het juist fout.”
Brian is nog in opleiding voor zijn vrachtwagen-rijbewijs. Daarom rijdt hij nu mee als bijrijder. In een paar maanden tijd is hij al op veel plekken geweest, voornamelijk in Zeeland, Brabant en België. “Zodra ik mijn vrachtwagenrijbewijs heb, wil ik eerst nog meer ervaring opdoen bij Simon Loos. Mijn collega’s zijn helemaal leuk, ik lach heel wat af met de planners. Na een aantal jaren wil ik dan mijn droom waarmaken in Scandinavië.”
Het chauffeursleven is best zwaar, ervaart Brian. “Je moet tegen wisselende werktijden kunnen. Mij zie je niet vaak chagrijnig. Bij het in- en uitladen dans ik op het ritme van de muziek op de laadklep. Overal kom je mensen tegen en bij mijn vaste adressen krijg ik wat te drinken. Dat is altijd gezellig.”