Spilcoach heeft positieve invloed op gedragsverandering bij leerlingen
Aandacht voor leerlingen en studenten vindt Curio enorm belangrijk. Zelfs al voordat ze met de opleiding starten. Een leerling of student die goed in zijn vel zit, leert beter en makkelijker. Een goede begeleiding en ondersteuning helpt daarbij. Bij Curio steenspil in Halsteren zetten we daarvoor spilcoaches in. Kelly Lempers is daar een van de vier Spilcoaches. In deze vlog praat ze met leerling Kevin over een klein stukje van dit werk. Maar Kelly doet natuurlijk veel meer als Spilcoach. In een kort interview vertelt ze hier alles over.
Kelly is onderwijsassistent op Curio steenspil én Spilcoach. Ze praat elke week met vijf leerlingen die wat extra aandacht nodig hebben. Een gesprek duurt twintig minuten en is tijdens schooltijd. “De onderwerpen verschillen. Sommige leerlingen zijn onzeker of zitten niet lekker in hun vel. Anderen hebben moeite hun huiswerk te plannen. De mentor heeft hier ook aandacht voor, maar een lesuur per week is voor sommige leerlingen niet genoeg. En soms helpt het de leerling om een extra begeleider te hebben.
De Spilcoach heeft niet dezelfde rol als een mentor. Kelly: “Wij zijn niet verbonden aan een vaste klas. Soms hebben we meer leerlingen uit één groep, en soms helemaal niemand. We werken met leerlingen aan wat zij persoonlijk nodig hebben.”
Wel komen de meeste leerlingen via de mentor in contact met de Spilcoaches. Bijvoorbeeld als het niet goed met ze gaat en de mentor er niet achter komt wat er speelt. “Ook tijdens rapportvergaderingen komen soms signalen naar boven dat een leerling extra hulp nodig heeft. Leraren merken bijvoorbeeld een gedragsverandering op. De ondersteuningscoördinator meldt die leerling dan bij ons aan.”
Hoe lang een leerling begeleiding krijgt van een Spilcoach, hangt af van de vraag. “Voor hulp bij het plannen van huiswerk trekken we gemiddeld zes weken uit. Het komt ook voor dat een leerling zich met een vraag meldt, maar dat er een groter probleem achter zit. Dan kan de begeleiding langer duren. Als het moet, begeleiden we een leerling tot in het examenjaar.”
Voordat een leerling met een Spilcoach gaat praten, moeten de ouders dit goed vinden. Daarna blijft alles wat die met de Spilcoach bespreekt privé. “Alleen als we ernstige zaken bespreken, geven we dit door aan de ondersteuningscoördinator. Bijvoorbeeld als er psychische hulp nodig is. In dat geval halen we ook de ouders erbij.”
De inzet van Spilcoaches werkt. Kelly: “Vooral bij gedragsveranderingen zien we een positieve invloed. Leerlingen bloeien op en zitten lekkerder in hun vel. Ze gaan beter mee in de groep. Dat maakt ons werk zinvol.”