Leerlingen organiseren Bonbini Summerfare met Z!O
De leerlingen van Curio prinsentuin van cooth hebben afgelopen tijd hard samengewerkt om een evenement, de Bonbini Summerfare, op te zetten. Dit is onderdeel van het thema ‘structuur’ van Z!O, het onderwijsconcept waar Curio prinsentuin van cooth mee werkt. Met alle vakken samen hebben ze naar dit evenement toegewerkt.
Zo hebben de leerlingen een evenementenbureau opgericht om dit event te organiseren. Met Nederlands hebben de leerlingen motivatiebrieven geschreven op de vacatures van het evenementenbureau. En hebben de leerlingen een aantal sollicitatiegesprekken mogen voeren. De leerlingen Puck, Mathé, Lien, Iluh, Mishlenah, Kyara, en Dylan, die in het evenementenbureau zaten, vertellen over hun ervaring met Z!O.
Het thema ‘structuur’ beviel hen erg goed. “Dit thema maakte duidelijk waarom structuur belangrijk is. En waarvoor je structuur nodig hebt. En we zijn er ook achtergekomen dat we eigenlijk zelf ook al structuur gebruiken” vertelt Dylan. Of Dylan liever een les in Z!O-vorm heeft? “Ja, daar hoef ik niet lang over na te denken!”
“Wat ik zo leuk vind aan Z!O is dat het iedere keer terug komt. Iedere les ga je weer verder met hetzelfde project. Je wil je opdracht afmaken en je verheugt je op de les. Je mag zelf vaak de groepjes kiezen. Het werken in groepen is leuk, maar als iemand iets niet afmaakt dan moet de rest het mee oplossen,” vertelt Puck.
Mathé vindt het fijn dat alle vakken samenkomen. “Het is hierdoor makkelijker om te focussen op je werk. Wat je doet bij het ene vak ga je nodig hebben bij het andere vak. Je krijgt veel vrijheid om dingen te ontdekken. Dat is heel fijn. Je krijgt allemaal dezelfde opdracht, maar de uitkomst is anders.”
“Z!O is heel leerzaam en heel anders. Ik heb nog nooit op deze manier onderwijs gehad. Ik bedoel, dat we nu een evenement gaan organiseren en dat alles samenkomt. We hebben heel lang aan iets gewerkt en eindelijk is het zover!” vertelt Lien.
Iluh vindt de eventrol supertof. “Leuk dat je het evenement kunt organiseren zoals je wilt. Het is superfijn dat je elke les ergens mee bezig bent en dat je iedere keer in hetzelfde groepje zit. Je kunt ontdekken waar je goed in bent. Zoals in creatief zijn of in de leiding nemen. Ik vind het fijn dat ik niet de hele tijd uit boeken hoef te leren. Ik snap nu waarom ik iets moet leren.”
Kyara heeft geleerd door Z!O dat muziek haar passie is. “Bij muziek moesten we zingen. Ik werd toen gevraagd om te zingen op de open dag.” Veel liever heeft ze een Z!O les dan een normale les. Bij Z!O kan ze meer doen wat ze zelf leuk vindt. Ze leert hierdoor meer en ze houdt haar aandacht er beter bij.
“De lesstof wordt langer behandeld omdat alles samenhangt. En dan onthoud je het beter. Ik let beter op, want er is meer uitdaging en dan gaan mijn cijfers omhoog. Dit is ook omdat de leerstof door Z!O beter binnenkomt. Z!O is uitdagend en ik besef nu ook waarom school belangrijk is,” vertelt Mishlena.