“Leerlingen kunnen beter laten zien waar ze goed in zijn”
Docent Nederlands Amber Marijnissen vertelt over haar ervaring met Z!O.
Overlapping
“Ik vind Z!O heel erg leuk. Ik houd ervan om de overlap eruit te halen die het biedt. En om als docent naar elkaar te kijken wat je aan het doen bent. Dan zorg je er samen voor dat het duidelijker wordt voor de leerling. En dat je allemaal dezelfde begrippen gebruikt. Bij Z!O gebruik je meer vaardigheden dan alleen leren. Alle lesstof wordt gelijk getrokken en dat werkt heel goed. Hierdoor wordt het duidelijker voor de leerlingen.”
Compact
“Met Z!O is het veel duidelijker voor de leerlingen waarom ze iets doen. Ook met bijvoorbeeld wiskunde. De praktische kant van de lesstof kunnen ze beter inzien. En hoe ze dit kunnen gebruiken in het ‘echte’ leven. En ook wat ze aan het doen zijn is duidelijker voor de leerlingen. Er is voor hen meer samenhang. Ze kunnen op een creatievere manier bezig zijn. Z!O maakt de lesstof compact, omdat er veel overlap is. Dit is positief voor docent én leerling. Het vermindert werk, de leerlingen hebben minder uitleg nodig. Stof hoeft niet twee keer behandeld te worden omdat alles samenkomt.”
Iedereen pakt het anders op
“Iedere leerling pakt Z!O anders op. Sommigen vinden het lastig omdat ze de “oude” manier van lesgeven gewend zijn. Anderen hebben het al gehad op de basisschool en kenden het al. Sommigen hebben nog nooit van de manier van werken zoals bij Z!O gehoord en vinden het geweldig.
Waar we nu nog tegenaan lopen is dat Z!O door sommigen wordt gezien als ‘erbij’. Terwijl het vervangend is van het ‘oude’ onderwijs. Er is altijd vernieuwing nodig in het onderwijs. Ik zie Z!O als een goede vernieuwing binnen het onderwijs. En dus een hele goede stap.”
Z!O als brug tussen het primair onderwijs en mbo
“Met Z!O ga je op de manier werken zoals ze dat doen op het mbo (en hbo). Ook werken ze op sommige basisscholen op deze manier. Dat zou dus betekenen dat ze deze manier van werken ‘afleren’ op het vmbo bij het ‘oude’ type onderwijs. Om het vervolgens weer op te moeten pakken bij het mbo. Z!O sluit hier dus veel beter op aan. Alleen al hierdoor raad ik Z!O erg aan, het is van enorme toegevoegde waarde.”
Z!O als talentontwikkeling
“Ik denk dat Z!O gelijk staat aan talentontwikkeling. Leerlingen kunnen beter laten zien waar ze goed in zijn. Ze kunnen kansen grijpen omdat we meer handvaten en openingen kunnen bieden. Ze kunnen veel creatiever met de vakken omgaan. We kijken waar de leerlingen goed in zijn. En wat de vervolgstappen zijn om hun talent te ontwikkelen.”