"Ik kan iedereen aanraden om kritisch te kijken naar wat er te behalen valt met Z!O"
Engels docent Zoë Sebel vertelt over haar ervaring met Z!O.
Z!O geeft de leerlingen verantwoordelijkheid
"Ik vind Z!O een mooie ontwikkeling. Met Z!O gaan we meer kijken naar overeenkomsten. En we gaan minder toetsen. Z!O is echt iets van de leerling zelf, daarom ook “zie IK ontwikkel”. Alle leerlingen komen op hun manier tot hun recht. Ze kunnen zoveel creativiteit kwijt als ze zelf willen. Zo krijg je een grote variatie aan eindresultaten. De leerlingen nemen echt verantwoordelijkheid voor hun eigen project. Ze leren samenwerken en omgaan met feedback."
Kritische blik naar het onderwijs
"Z!O spoort aan om na te denken over het curriculum, wat wil je nu dat de leerling kan? Ik kan iedereen aanraden om kritisch te kijken naar wat er te behalen valt met Z!O. Ook kan ik op deze manier mijn eigen creativiteit kwijt in mijn vak. Als collega’s zoeken we meer naar overlap, in plaats van ieder zijn ding. De leerlingen nemen meer verantwoordelijkheid omdat het echt iets van hun is. Bijvoorbeeld het eiland ontwerpen in plaats van een toets."
Leerzaam voor leerling én docent
“Z!O zorgt ervoor dat leerlingen kritisch nadenken, samenwerken, problemen oplossen, communiceren en van elkaar leren. Mooie skills die altijd inzetbaar zullen zijn!
Voor ons als leraren levert het op dat we meer gaan praten en op een andere manier gaan kijken naar het huidige onderwijs. “Welke kant willen we op? Wat kunnen we allemaal?” Leerzaam voor beide kanten dus!”