“Het is leuk dat alle vakken samenkomen en leerlingen kijken ernaar uit”
Kunst en cultuur docent Emilie Kiefmeijer vertelt over haar ervaring met Z!O.
Leerlingen zijn vanaf het begin enthousiast
“Ik vind de projecten van Z!O heel interessant. Het is leuk dat alle vakken samenkomen en leerlingen kijken ernaar uit. Ze zijn al vanaf het begin enthousiast. Ik zie dat de leerlingen benieuwd zijn hoe ze een thema bij kunst gaan behandelen.”
De docenten moeten even wennen
“Z!O brengt verandering voor leerlingen, maar ook voor docenten. Eerst voelde Z!O aan als een enorm groot project. Maar uiteindelijk werkt het enthousiasme van de leerlingen en dat van hun ouders aanstekelijk. Nu gaan alle veranderingen vanzelf. En lijkt het niet meer zo groot zoals het eerst aanvoelde.”
Vakken, docenten en leerlingen dichter bij elkaar
“Voor de leerling wordt het zichtbaar wat ze hebben gedaan. Met alle vakken werken de leerlingen aan één project. Zo komen alle vakken samen. Dit zie je ook goed terugkomen in het eindproject. De leerlingen kunnen de vakken nu makkelijker aan elkaar koppelen. Dit geldt ook voor docenten. Leerlingen hoeven met Z!O niet alleen dingen op te zoeken. Ze mogen ook werken met hun handen. En ze werken projectmatig in groepjes. Alle klassen zijn gemengd in deze groepjes. Leerlingen vinden elkaar meer omdat ze op deze manier kennis maken met elkaar.
Niet alleen de leerlingen maar ook docenten gaan sneller naar elkaar toe. Om bijvoorbeeld samen te plannen. Dat zorgt uiteindelijk voor meer overzicht bij de leerling. Je werkt samen met elkaars vakken en koppelt lesstof. Doordat je als docent meer samenwerkt, versterkt de band met collega-docenten. Je gaat meer rondkijken. Je legt sneller connecties met elkaars vakken. Nu is het ook makkelijker om leerlingen op connecties te wijzen in de lesstof. Als leerlingen zien dat er verbinding is tussen vakken en docenten, kan het zorgen voor een gevoel van eenheid. Ik zou de manier van lesgeven van Z!O aanraden. Alleen al om al deze voordelen!”