Gepubliceerd op
Publicatie datum

Docent Klaartje: "Studenten van de opleiding sport en bewegen vinden snel een baan. Zo helpen ze het personeelstekort in het werkveld op te lossen"

Bij Curio staan de leerbehoeften van onze leerlingen en studenten centraal. Als dé beroepsopleider van West-Brabant zetten we ons daar dagelijks voor in. Onze missie is niet voor niets:  ‘Jij groeit bij Curio en wij groeien met je mee’. Onze medewerkers vertellen graag hoe zij daar aan werken. Deze keer vertelt docent Klaartje over hoe Curio studenten via beroepspraktijkvorming de kans geeft zich te oriënteren en een passende positie op de arbeidsmarkt te vinden. 

De opleiding sport en bewegen wordt steeds populairder, constateert docent buurt, onderwijs en sport Klaartje Oerlemans. “Begrijpelijk”, vindt ze. “Veel jongeren zijn graag met sport bezig. En omdat scholen, verzorgingstehuizen en verenigingen staan te springen om mensen die sportactiviteiten kunnen begeleiden, vind je ook nog eens makkelijk een baan. Geen wonder dat onze opleidingen in Breda en Roosendaal elk jaar snel vol zitten.”

 

Betrokkenheid

Klaartje geeft het keuzedeel ASMinstructeur (Athletic Skills Model), is mentor in leerjaar drie en begeleidt studenten van de afstudeerrichting buurt, onderwijs en sport. Daarnaast is ze betrokken bij de portefeuille beroepspraktijkvorming (bpv). Ook denkt ze mee over het modulariseren van het onderwijs binnen sport en bewegen. Een belangrijke taak volgens Klaartje. “Om onze opleidingen zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de behoeften en trends in het werkveld, moeten docenten en portefeuilles weten wat er speelt. Daarom steek ik veel energie in het onderhouden van goede relaties met stagebegeleiders en leg ik veel stagebezoeken af. Zo zorg ik ervoor dat ik zichtbaar ben en op de hoogte blijf van de laatste ontwikkelingen.” 

"Omdat er een tekort is aan gymleerkrachten, bieden scholen stageplaatsen aan."

Eén van die ontwikkelingen is de stijgende vraag naar goed opgeleide mensen die kunnen ondersteunen bij de gymlessen op basisscholen. “Door een wetswijziging zijn basisscholen tegenwoordig verplicht om minimaal twee uur per week gymles te geven”, legt Klaartje uit. “Omdat er een tekort is aan gymleerkrachten, bieden scholen stageplaatsen aan. Veel studenten kiezen ervoor om daar na hun stage te blijven werken. Binnen de kortste keren zijn ze dan zelf stagebegeleider. Wij vinden dit geen ideale situatie, want ze hebben dan nog niet de ervaring om onze studenten op een goede manier te begeleiden. Maar omdat je deze ontwikkeling niet tegenhoudt, hebben we er met de portefeuille bpv voor gezorgd dat er binnen de opleiding meer aandacht wordt besteed aan reflecteren, beoordelen en feedback geven. Daardoor zijn oud-studenten beter voorbereid als ze stages moeten begeleiden. En spelen we in op wat de arbeidsmarkt van ons vraagt.”

Van werkveld naar diploma

Het valt Klaartje op dat veel afgestudeerde studenten na een paar jaar werken, terugkeren bij Curio om alsnog hun niveau 4-diploma te halen. “Bij niveau 4 staat het maken van programma’s centraal”, vervolgt ze. “Hun werkervaring komt daarbij goed van pas, want daardoor weten ze waar het werkveld behoefte aan heeft. Ze kunnen kiezen uit de onderwerpen participatie, sportstimulering en gezondheid. Bij participatie kun je denken aan programma’s om ouderen in verzorgingstehuizen meer te laten bewegen. Bij sportstimulering schrijven ze bijvoorbeeld programma’s voor sportverenigingen die kinderen willen stimuleren om te sporten. En bij gezondheid maken ze onder andere leefstijlprogramma’s over bewegen en gezonde voeding voor BSO’s.”

Kladje

Klaartje vindt het leuk om haar studenten te begeleiden bij het schrijven van deze programma’s. “Wat begint met een kladje wordt al snel serieus. Ze moeten doelstellingen formuleren en samenwerkingspartners zoeken. Daar leren ze heel veel van. Het geeft mij veel voldoening om ze te zien groeien.” Volgens Klaartje zijn stages heel belangrijk voor studenten: “Ik zie dat ze snakken naar verantwoordelijkheid. Ze willen niet alleen maar in de schoolbanken zitten, maar juist het geleerde in praktijk brengen. Daarom gaan ze graag naar hun stageplek. Tijdens de lessen slaan ze nog weleens een dag over, maar tijdens hun stage nooit. Die nemen ze ontzettend serieus. Niet zo vreemd dus dat het werkveld erg blij is met onze studenten.”

Tevreden studenten 

Op de vraag of ze weleens oud-studenten tegenkomt tijdens stagebezoeken, antwoordt Klaartje: “Jazeker. Sommigen blijven na hun opleiding bij hun stagebedrijf werken en begeleiden nu zelf studenten. Ik krijg vaak te horen dat ze blij zijn dat ze voor dit werkveld hebben gekozen. Het is fijn om te zien dat ze het zo naar hun zin hebben. Voor mij is dat een bewijs dat we het als opleiding heel goed doen.”

Wat is een portefeuille? 

In portefeuilles richten we Curio brede processen in en maken we beleid voor heel Curio. Hierdoor weet iedereen wat wel en niet kan. Een portefeuille kun je zien als een klein netwerk, waarin onderwijsmanagers nauw samenwerken met collega’s uit het onderwijs en de ondersteuning. Dat doen ze onder verantwoordelijkheid van een onderwijsdirecteur. Binnen Curio hebben we zeven portefeuilles; aanbod, begeleiding en ondersteuning, bpv/ stage, examinering, inschrijven, onderwijs en planning.

 

"Studenten willen niet alleen in de schoolbanken zitten, maar ook het geleerde in praktijk brengen"
Droom van Klaartje voor 2030

“Ik zou het te gek vinden als de opleiding sport en bewegen van Curio in 2030 dé leverancier is voor alle organisaties die behoefte hebben aan gekwalificeerde buurtsportcoaches. Hoe leuk zou het zijn als onze studenten straks terug te vinden zijn binnen buurten, het onderwijs en sportverenigingen?”

 

Dit artikel staat in de tweede editie van het Curio magazine. Hierin laten we zien hoe wij invulling geven aan ons instellingsplan. In ons instellingsplan staat beschreven waar we de komende jaren aan willen werken. Lees het Curio magazine.