Gepubliceerd op
Publicatie datum

Docent Khalid: “Kies een baan die je leuk vindt. Dan hoef je geen dag te werken”

Bij Curio staan de leerbehoeften van onze leerlingen en studenten centraal. Als dé beroepsopleider van de West-Brabant zetten we ons daar dagelijks voor in. Onze missie is niet voor niets: 'Jij groeit bij Curio en wij groeien met je mee'.  Onze medewerkers vertellen graag hoe zij daar aan werken. Deze keer vertelt docent Khalid over hoe hij er voor zorgt dat leerlingen en studenten worden gestimuleerd om na te denken over hun rol in de samenleving en hoe ze die samen met anderen kunnen vormgeven. 

Het leukste aan zijn werk vindt docent bouwkunde Khalid Abadar dat hij anderen iets mag leren.

 “Een dag niet geleerd, is een dag verspeeld”, zegt hij. “Ik vind het ontzettend leuk om te leren en mezelf te ontwikkelen. Dat gevoel wil ik ook aanwakkeren bij mijn studenten. Daarom besteed ik tijdens mijn lessen niet alleen aandacht aan theorie, maar laat ik vooral zien welke stappen je moet zetten om een vraagstuk op te lossen. Daar heb je je hele leven wat aan.”

Van jeugdzorg naar het onderwijs

Khalid studeerde bouwkunde aan het hbo. Daarna ging hij aan de slag bij een organisatie in de jeugdzorg, waar hij uit huis geplaatste jongeren met gedragsproblemen begeleidde. “Het was een mooie tijd”, vertelt hij. “Maar op een gegeven moment wilde ik iets anders. Iets waarbij ik meer invloed kon uitoefenen en richting kon geven. Mijn vrouw zei tegen me: ‘Waarom ga je niet iets met je ingenieurstitel doen?’. Zo kwam ik in het onderwijs terecht. Eerst bij een ROC in Oss en later bij Curio. Als docent kan ik mijn studenten iets leren. Maar het allermooiste is dat ik ze mag helpen om zich voor te bereiden op hun toekomst.”

Geef zelf het goede voorbeeld en ga ervoor

De belangrijkste les die Khalid zijn studenten wil meegeven, is dat elke verandering bij jezelf begint. “Geef zelf het goede voorbeeld en ga ervoor”, zegt hij stellig. “Wees daarbij oprecht en laat anderen in hun waarde. Dat is iets waar ik echt in geloof, me naar gedraag en anderen op aanspreek. Ik herinner me een student die de laatste twee lesuren altijd afwezig was. Toen ik hem daarnaar vroeg, vertelde hij dat hij dan moest werken. Ik gaf aan dat geld verdienen op korte termijn heel interessant is, maar dat je op lange termijn veel meer hebt aan een diploma. Uiteindelijk zag die student dat ook in. Met als gevolg dat hij vanaf dat moment trouw aanwezig was tijdens de lessen. Bij zijn diploma-uitreiking zei hij dat hij mijn woorden nooit was vergeten. Voor mij als docent voelde dat als een groot succes.”

Khalid streeft er ook naar om altijd een luisterend oor te bieden aan zijn studenten

“Zo leren ze reflecteren”, legt hij uit. “Door tijdens een open gesprek goed te luisteren en de juiste vragen te stellen, breng ik een bewustwordingsproces bij mijn studenten op gang. Waarom hebben ze een bepaalde keuze gemaakt en welke stappen hebben ze gezet om tot die keuze te komen? Op die manier ontdekken ze wat hun drijfveren zijn en wat ze kunnen betekenen voor hun omgeving. Dit zijn vaardigheden die in hun verdere leven goed van pas komen.”

 

Je kunt het best kiezen voor een baan die je leuk vindt

Waar Khalid zijn studenten van wil doordringen, is dat je het beste kunt kiezen voor een baan die je leuk vindt. “Dan hoef je geen dag te werken”, lacht hij. “Daar geloof ik heilig in. Als je iets met plezier doet, dan voel je geen druk of verplichting en functioneer je het beste. Daardoor heb je meer oog voor je collega’s en de omgeving waarin je werkt. Uiteindelijk heeft iedereen daar wat aan.”

Zelfvertrouwen door stages

Stages helpen studenten om te ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze energie van krijgen. Door een tijdje mee te draaien in een bedrijf leren ze samenwerken en leggen ze belangrijke contacten voor de toekomst. “Ook zorgen stages voor een boost van je zelfvertrouwen”, vervolgt Khalid. “Zo had ik ooit een stille student die tijdens de lessen altijd achteraan zat. Toen hij terugkwam van zijn stageperiode, liep hij trots de klas in met zijn borst vooruit. Hij had zijn toekomst helemaal uitgestippeld en wist precies waar hij later wilde werken. Dat was geweldig om te zien.” 

Je speelt een belangrijke rol in de maatschappij als je positief aanwezig bent 

Khalid is van mening dat je als mens een belangrijke rol in de maatschappij kunt spelen als je positief aanwezig bent. “Daarmee bedoel ik: geen overlast bezorgen en mensen respectvol aanspreken en behandelen”, licht hij zijn standpunt toe. “In de huidige samenleving is dat helaas niet vanzelfsprekend. Als ik mijn buurman ergens mee help of de boodschappentas van een oude dame van haar overneem, krijg ik meestal een verbaasde reactie. Mensen waarderen het gebaar, maar zijn het niet gewend. Dat is jammer. In mijn ogen zou dit geen uitzondering moeten zijn, maar de norm. Als iedereen zich zou bekommeren om anderen, wordt de wereld vanzelf een beetje mooier.”

 
Stages zorgen voor een boost van je zelfvertrouwen
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden

Het onderwijs kan daar een belangrijke rol in spelen, denkt Khalid. “Ik wil mijn studenten leren dat ze anderen moeten behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Dit begint met naar elkaar luisteren en uitspreken waar je mee zit. Daarvoor is een veilige omgeving nodig. Die kunnen scholen en docenten bieden. Dat dit werkt, heb ik zelf als student ervaren. Ik moest van mijn docent een groepsopdracht maken met twee medestudenten die een totaal andere achtergrond en kijk op het leven hadden dan ik. Door samen te werken en met elkaar te praten, lieten we onze vooroordelen varen en leerden we elkaar waarderen. Dit was een waardevolle les, die ik graag aan mijn eigen studenten meegeef. Samen kunnen we het verschil maken!”

Droom van Khalid voor 2023

“Ik zou zelfontwikkeling bij studenten nog meer willen stimuleren. Tegenwoordig kunnen techniekstudenten bij Curio een keuzedeel volgen bij een andere opleiding binnen de sector techniek en technologie. Dit biedt hen een breder perspectief, wat leidt tot nieuwe inzichten en een versterkt gevoel van eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling. Het zou geweldig zijn als studenten in 2030 geen problemen meer zien, maar uitdagingen die ze aanpakken vanuit een innerlijke drijfveer. Daar droom ik van.

Dit artikel staat in de tweede editie van het Curio magazine. Hierin laten we zien hoe wij invulling geven aan ons instellingsplan. In ons instellingsplan staat beschreven waar we de komende jaren aan willen werken. Lees het Curio magazine