Gepubliceerd op
Publicatie datum

Docent aan het woord: Roel (opleiding: ICT)

Wat is een computernetwerk? Hoe hou je dat veilig tegen hackers? Hoe werkt internet? En wat heb je nodig voor goede wifi? Welke vragen stel je aan klanten om snel te ontdekken welk probleem ze hebben met hun computer? Of met de verbinding? Docent ICT Roel Versteegen en zijn collega’s leren je dit graag. “Wil je gebruikers ondersteunen of juist computer hardware inrichten of ontwerpen? Bij ons ben je op je plek.”

Eigenlijk wilde Roel docent Engels worden. Dat liep anders en hij ging werken bij de servicedesk en het systeembeheer van een bedrijf. Curio was een klant van dat bedrijf. “Toen merkte ik dat het enthousiasme voor het docentschap er nog steeds zat. En nu ben ik dus fulltime docent.”

De opleiding ICT begint bij de basis IT. “Dat houdt in dat je ontdekt hoe al die bekende dingen als internet en wifi nou precies werken. En ook dat je leert wie wat bouwt, welke keuzes je allemaal hebt en hoe je kiest. Het eerste studiejaar richt zich vooral op het ondersteunen van gebruikers. Daar ontwikkelen we de sociale talenten van de student, want die ondersteuning vraagt om klantcontact. En om slimme vragen stellen.” Het echte klantcontact hebben de studenten tijdens hun stages in het tweede en derde leerjaar.

Bij het ondersteunen van gebruikers hoort ook dat je duidelijke instructies kunt geven en een heldere handleiding kunt maken. Roel: “Het klinkt heel simpel om een gebruiker in een stappenplan mee te nemen. Maar dat valt echt tegen. In de les geef ik vaak de opdracht ‘leg uit hoe ik een foto moet maken op mijn telefoon’. Iedereen geeft als stap 1: ga naar je camera. Maar je moet nog verder terug. Stap 1: open je telefoon.” Bij het schrijven van een handleiding moet je je doelgroep voor ogen houden. “De ene persoon kan helemaal uit de voeten met een IKEA-bouwpakket met alleen plaatjes en pijltjes, voor de ander moet je de stappen helemaal uitschrijven.”

Tijdens de opleiding krijg je alle takken van ICT aangeboden. “Tijdens de stages kies je de richting die jouw voorkeur heeft. Dan kun je je bijvoorbeeld meer richten op de functie van netwerkbeheerder of een systeembeheerder. Een netwerkbeheerder bekijkt hoe het apparaat van de gebruiker eruitziet. Wat mag die gebruiker allemaal? Welke bestanden moeten we afschermen? Welke applicaties staan er op welke apparaten? Een systeembeheerder richt zich op de vraag: hoe zorg ik ervoor dat mensen overal op een veilige manier kunnen werken?”

De opleiding en de werkvelden zijn dus heel breed. “Je krijgt tijdens de opleiding veel mee. Dat bouwen we natuurlijk op. We dagen je uit steeds dieper na te denken.” Het is daarom volgens Roel handig dat je bij de start van de opleiding al duidelijk interesse hebt in de techniek. Bijvoorbeeld als het gaat om computers, servers als netwerken. Dan kun je meteen goed aan de slag.”

Roel vindt het contact met de studenten super. "We hebben verschillende type studenten. Ik herken snel wie in welke tak terecht gaat komen. De studenten die meer open zijn, kiezen eerder voor de klantondersteuning. De stille, hardwerkende student kiest vaak voor de hardware kant. Die gaat inrichten en ontwerpen. Dat is het mooie van de opleiding. Er is voor elk type mens een mooie uitdaging.”

Kansen voor werk zijn er dan ook volop. En dan zeker niet alleen bij de zogenaamde IT-bedrijven. Roel: “Ik vraag studenten altijd: wat is een IT-bedrijf nou eigenlijk? Dat is een bedrijf dat IT-diensten levert. En je hebt zoveel meer: ziekenhuizen, restaurant- en winkelketens, commerciële bedrijven, Defensie, de politie, ze hebben allemaal een IT-afdeling. Met je diploma kun je dus echt overal terecht.”