Docent aan het woord: Joost (opleiding: mobiliteitstechniek)
Docent motorvoertuigen Joost Brand is positief over de toekomst van de mobiliteitstechniek. “Ons vakgebied wordt alleen maar breder en interessanter. De technologie verandert, nieuwe elektrische voertuigen winnen terrein. Tegelijkertijd onderhouden en repareren we de komende 30 jaar nog voertuigen die op benzine of diesel rijden. Volg je deze opleiding dan ben je van alle markten thuis en liggen de banen voor het oprapen.”
Joost is zelf afkomstig uit een gezin met een transportbedrijf. Hij leidt vooral bbl-studenten op die automonteur willen worden. Ze werken vier dagen per week in een leerbedrijf en gaan één dag per week naar school. Waar vroeger vrijwel elke student al ervaring had met het sleutelen aan brommers, is dat vandaag de dag heel anders. “Studenten komen nu vanuit alle richtingen. De één heeft eerder al de bakkersopleiding gedaan of iets in de groene sector. De ander vindt auto’s gewoon leuk, houdt van racen op de Playstation of is fan van The Fast and the Furious. Ook hebben we studenten uit onder andere Afghanistan en Eritrea. Zij willen vaak automonteur worden, omdat dit beroep in hun thuisland erg belangrijk is.” Dit alles zorgt voor een mix van studenten op de opleiding. “De één komt met vuile handen binnen, de ander heeft passie voor voertuigen, maar heeft nog nauwelijks onder een motorkap gekeken. Dat maakt het lesgeven uitdagend. Bij de één praat je over een bougie en die hoef je niks meer uit te leggen. De ander heeft geen idee wat zo’n ding voor functie heeft. Het is aan ons om iedere student in twee studiejaren op te leiden tot een volwaardig monteur. En dat lukt, zolang de student gemotiveerd is en er helemaal voor gaat.”
De start van de bbl-opleiding is best even wennen, weet Joost. “De studenten werken vier dagen en komen één dag naar school. Die ene dag zit vol met lessen. Je hebt de verplichte vakken als Nederlands, rekenen en burgerschap, maar ook theorielessen en keuzedelen. Daarnaast krijg je praktijklessen. Ook krijgen de studenten huiswerk dat ze meestal maken na een hele dag werken. Zeker in het begin van je studie is dat even wennen.”
Joost geeft zijn vak motorvoertuigen met veel plezier. “Bij mij krijg je de techniek van a tot z. Dan gaat het over motoren, voertuigen, elektro en elektronica.
Elektro wordt steeds belangrijker vanwege de opkomst van de elektrische voertuigen. Wat moet je bijvoorbeeld doen als de telefoon geen wifi-verbinding maakt met de auto? Ook monteurs van fossiele brandstofmotoren blijven net zo gewild. Daarom hebben we nog steeds studenten nodig, die hun hadden vuil willen maken, op tijd op hun werk verschijnen, een bak koffie halen en om acht uur ’s ochtends aan het werk gaan.”
Wat studenten nodig hebben om een diploma voor deze opleiding te halen? “Het liefst toch een beetje sleutelervaring, maar vooral passie en je handen vuil willen maken. Het allerbelangrijkste zijn de wil en de inzet om er serieus iets van te maken. Met die basis kunnen we heel veel,” zegt Joost. Er is veel werk voor studenten. “Bijna elke week bellen bedrijven met de vraag of ik nog oud-studenten ken die bij hen kunnen komen werken. Je hoeft niet per se te sleutelen in een autogarage. Ook in de petrochemie kun je aan de slag of bij een montagebedrijf voor trucks of heftrucks. En ik kom ook oud-studenten tegen als expert bij een verzekeringsmaatschappij of bij de ANWB.”
Het mooiste aan het vak vindt Joost de variatie. “Elke dag is anders. Je bent bijvoorbeeld met allerlei merken auto’s bezig. De techniek is hetzelfde, alleen bij elk merk heb je een andere aanpak nodig. Je moet creatief zijn. Want soms kun je er langs de bovenkant én de onderkant niet bij. Dan zul je op een motorruimte moeten kruipen. Of je maakt je eigen gereedschap. Lukt niet, bestaat niet in dit werk. Je moet er echt alles aan doen om je klant te helpen. Anders loopt die door naar de concurrent en zie je hem nooit meer terug.”
Joost roept alle studiezoekers met passie voor motorvoertuigen op om zich aan te melden voor deze opleiding. Ook meiden zijn zeker welkom. “Gelukkig hebben we altijd wel een aantal meiden in de klas.”
Op school zijn er drie speciale ruimtes waar je de praktijk leert, vertelt Joost. "De praktijkruimte, waar auto's op bruggen staan en we aan de gang gaan. In de practicumruimte leer je systemen meten. En we hebben een speciale ruimte voor elektrische voertuigen. We bieden dus het hele aanbod voor een mooie toekomst in de mobiliteitstechniek.”