Gepubliceerd op
Publicatie datum

Docent aan het woord: Jerry van Schilt (opleiding: opleiding technicus engineering)

Van monteur tot engineer, Jerry van Schilt heeft jarenlange praktijkervaring in de techniek. Nu is hij alweer zo’n tien jaar docent bij de opleiding technicus engineering. Jerry is trots op wat de opleiding studenten te bieden heeft. “De ontwikkelingen in ons vakgebied gaan snel. Dankzij onze samenwerking met het regionale bedrijfsleven komen onze studenten in aanraking met de nieuwste technieken en levensechte opdrachten. Voor mij is dat een voorwaarde voor goed onderwijs.”

Technicus engineering is heel breed. “Het eerste leerjaar bestaat uit oriëntatie op de drie verschillende uitstroomrichtingen. Werktuigbouw: het constructief bouwen en mechaniseren van machines en installaties. Mechatronica: het automatiseren van machines en installaties. En smart technology: de IT-kant van machines en installaties zoals data-uitwisseling en toepassen van slimme technologieën.” Na het eerste oriëntatiejaar kiezen de studenten uit één van de drie uitstroomrichtingen waar ze zich vervolgens verder in gaan verdiepen. “Onze studenten werken aan een basis van technische kennis en vaardigheden en gaan er heel praktisch mee aan de slag. Van ontwerp tot werkvoorbereiding en van productie tot oplevering. Behalve dat ze met techniek in de weer zijn, ontwikkelen ze ook hun soft skills: zelfregulering, samenwerken, probleem oplossen en communiceren.”

Jerry bouwt graag een goede band op met zijn studenten. Hij probeert te begrijpen waar ze vandaan komen. “Samen met hen ontdek ik of ze op de juiste plek zitten. Het vak op zich is dan niet meteen belangrijk. Studenten moeten eerst antwoord vinden op de vraag: is dit iets waar ik warm van word? Door te ervaren, kun je de juiste keuzes maken.”

De opleiding bestaat uit een wisselwerking van vaktheorie, vaardigheidstraining, praktijklessen op school en levensechte opdrachten bij bedrijven. De groepsgrootte verschilt. “Bij vaktheorie zitten er grotere groepen studenten in de klas, bij vaardigheidstraining en praktijklessen kleinere. De school zelf heeft een werkplaats met diverse machines en gereedschappen.

Daar werken de studenten aan technische basisvaardigheden en gaan we ook in op de veiligheid. Al doende leer je het beste. En je krijgt directe feedback die je meteen kunt toepassen.” Nieuw bij de opleiding is het RIF-project, ofwel het Regionaal Investeringsfonds mbo. “We werken samen met bedrijven in de regio. We gaan naar bedrijven toe voor opdrachten of bedrijven komen naar school en geven onze studenten gastlessen. Zo zien ze veel meer van het echte werk en van de nieuwste technieken. Theater De Maagd in Bergen op Zoom is hier een voorbeeld van. Die zet voor ons de deur open, zodat wij aan hun technische installaties kunnen werken.

Zo werken we ook samen met onder andere de technische dienst van DKG keukens en met Lamb Weston (van de bevroren aardappelproducten). Bedrijven staan te popelen om met ons samen te werken. Maar ze krijgen niks cadeau. Ze moeten echt investeren in onze studenten en zo bijdragen aan goed onderwijs.”