Gepubliceerd op
Publicatie datum

Docent aan het woord: Frank (opleiding: mediavormgever)

Frank geeft vier dagen per week les bij Curio. Daarnaast heeft hij zijn eigen bedrijf in interactieve vormgeving. Een docent die nog midden in de praktijk staat. En iemand die het leuk vindt om zijn kennis door te geven aan de studenten. “Als interactief vormgever zit je tijdens kantooruren veel achter je computer. Dan mis ik het sociale contact wel eens. Dat stukje vul ik als docent juist weer in. Met mijn collega’s én de studenten.”

Bij de opleiding mediavormgever leren studenten over allerlei manieren van vormgeven: grafisch,
interactief, audiovisueel en animatie. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen al die vormen en zeker ook verschillen. Frank geeft een voorbeeld: “Grafisch vormgeven noem ik zelf statische media. Daarmee stuur je informatie naar de mensen waarop je je richt, maar je krijgt geen informatie terug. Bij interactief vormgeven maak je iets waar mensen op kunnen reageren. Denk aan websites en apps. Mensen kunnen je bericht liken, op een link klikken voor meer informatie of te shoppen in je webwinkel. Bij audiovisuele vormgeving moet je vooral denken aan beweging zoals video en animatie.” 

Frank heeft zelf zijn opleiding mediavormgever bij Curio gedaan. Hij kan zich dus prima inleven in de studenten. “De creativiteit spat er hier echt van af. Het is mooi om te zien hoe de studenten zich ontwikkelen. De meesten komen binnen met een liefde voor tekenen en gaan waarschijnlijk naar de grafisch kant van het vak. Tijdens de opleiding krijgen veel studenten een bredere interesse. Dan vinden ze richtingen als audiovisueel en interactie bijvoorbeeld ook interessant. Dat is zo mooi aan onze opleiding, je kunt er alle kanten mee op. Je kunt animator worden, audiovisueel specialist, grafisch vormgever, kunstenaar, illustrator, webdesigner, noem maar op.” Om de opleiding met succes af te kunnen ronden, hebben de studenten een aantal eigenschappen nodig. Frank: “Creatief kunnen denken, samenwerken, je kunnen en willen presenteren en natuurlijk vragen durven stellen.”

De kans op een baan in de mediavormgeving is goed. “Je moet jezelf wel blijven ontwikkelen,” vertelt Frank. “AI (Artificial Intelligence) gaat zeker invloed krijgen op dit vak. Dan kun je twee dingen doen. Of je blijft trouw aan het ambacht en dan word je daar de allerbeste in of je gaat mee met de moderne tijd om een prima boterham te verdienen.”

Een andere optie is doorstuderen. Frank geeft aan dat meer dan de helft van de studenten mediavormgever verder gaat op het hbo. “Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan opleidingen als CMD, ICT en Media Design of de kunstacademie.”

“Je moet jezelf wel blijven ontwikkelen, AI gaat zeker invloed krijgen op dit vak”

Frank geeft een eerlijk advies aan studiekiezers die honderd procent zeker zijn dat ze games willen vormgeven. “Dan is onze opleiding niet de beste keuze. Games maken zit er wel een beetje in, maar onvoldoende voor wie zich daar echt volledig op wil concentreren.”

Om te mogen starten op de opleiding mediavorming is alleen inschrijven niet voldoende. Je gaat eerst op gesprek. “Tijdens dat gesprek beoordelen we als team of je de (creatieve) kwaliteiten hebt die bij de opleiding passen. Ik wil studiekiezers dan ook een tip meegeven. Wil je deze wereld in? Ben er dan nu al mee bezig. Maak een mapje aan waarin je jouw creativiteit laat zien. Daarin hoeven echt geen huisstijlen voor grote merken te zitten. Laat gewoon merken dat je creatief bent en hoe je dit uit. Dan kunnen wij tijdens het gesprek ook meteen beoordelen of de opleiding bij jou past.”

Als je op de opleiding zit, ben je veel met praktijk bezig. “Eén van de vakken is ‘projectbureau’. Elke student haalt dan uit een projectbak opdrachten waaraan ze werken. Dit kunnen verzonnen opdrachten zijn of projecten van echte bedrijven. Door de keuze die je als student uit alle opdrachten maakt, stel je je eigen profiel samen. Je creëert je eigen stijl en karakter. Hoe verder je in de opleiding komt, hoe duidelijker je weet wat je wel en niet interessant vindt. Daar komt vanzelf uit waar je specialist in wilt worden. En dan kun je creatief aan het werk met wat jij écht leuk vindt.”