Docent aan het woord: Fahrida (opleiding: marketing en communicatie)

Marketing en communicatie worden vaak in één adem genoemd. Het lijkt dan ook één vak. Eigenlijk zijn het twee verschillende vakgebieden die wel degelijk met elkaar te maken hebben. En dus krijgen de studenten van de opleiding marketing en communicatie theorie- en praktijklessen in allebei. Docent Fahrida van West: “We bieden de theorielessen basis marketing en communicatie. De theorie passen de studenten meteen toe tijdens de vakken marketingproject en communicatieproject. Tijdens deze lessen werk je in projectgroepen naar een eindproduct.”
Het schooljaar bestaat uit vier periodes. Tijdens het vak basis marketing staat er elke periode één van de vier p’s centraal: product, prijs, plaats (distributie) en promotie. “Bij promotie komt de link met communicatie duidelijk naar voren. Op dat moment gaat een marketeer namelijk vertellen waarom je dat product nu écht moet kopen. De doelgroep kent hij. Hij weet als het goed is welke communicatiekanalen de doelgroep gebruikt en welke middelen ingezet moeten worden om de doelgroep te bereiken. Dan hebben we het bijvoorbeeld over (online) middelen, buitenreclame en persberichten. Als marketeer denk je na over hoe je je USP’s (unieke eigenschappen) het beste aan je klant kunt overbrengen. En dáár komt communicatie weer om de hoek kijken.”
Fahrida weet waar ze het over heeft. Voordat ze als docent bij Curio begon, heeft ze zestien jaar gewerkt in de marketing en communicatie. “Daarvan werkte ik veertien jaar bij verschillende reclamebureaus. In Nederland én op Curaçao. In die tijd heb ik projecten gedaan voor verschillende opdrachtgevers: een bekende Nederlandse DJ die zijn eigen vegetarische snackbar opent, Durex,
De Efteling, Pepsi, Lays, Buddha to Buddha sieraden, de enige echte Blue Curaçao likeur én het Landhuis Chobolobo waar die likeur wordt gevuld. Om wat sprekende voorbeelden te noemen.”
In 2019 besloot Fahrida dat het tijd was om weer terug te gaan naar Nederland. “Binnen een maand had ik weer een baan in de marketing en communicatie. Maar het kriebelde om het onderwijs in te gaan. Net als mijn ouders en tweelingzus. Mijn zus werkte toen al vijf jaar bij Curio en ik dacht: als zij het kan, dan moet mij dat ook lukken,” lacht Fahrida. Ze houdt van mbo’ers. “De studenten zijn heel eerlijk en hebben het hart op de tong.
Hun groei vind ik fantastisch om te zien. Ik houd van de gesprekken met de studenten en dat we samenwerken aan hun ontwikkeling. We leggen de weg naar het diploma samen af.”
Studenten krijgen een brede opleiding, waarbij ook klantcontact een belangrijk onderdeel is. “Het is heel belangrijk dat je de vraag van opdrachtgevers goed begrijpt. Je moet durven doorvragen en begrijpen wat ze echt nodig hebben. Het durven telefoneren is best een ding onder de studenten. Daarom krijg je bij ons les in het bellen van klanten: bestaande bedrijven benaderen, hun gegevens controleren en een aantal gerichte vragen stellen.”
Als student marketing en communicatie moet je jezelf durven presenteren. Fahrida: “Ben je verlegen? Natuurlijk ben je welkom. Je zult dan wel wat spannende momenten meemaken. Want
we leren onze studenten te presenteren. Soms krijg je vijf minuten om je presentatie voor te bereiden en dan moet je er staan. Jezelf en je product presenteren gaat je je hele opleiding achtervolgen.”
Daarnaast is volgens Fahrida creativiteit ook belangrijk. “We werken tijdens de opleiding namelijk met programma’s zoals Photoshop, InDesign en Canva. Je moet het leuk vinden om conceptueel te denken. Als je dat allemaal in je hebt, kun je het ver schoppen in deze opleiding en op de arbeidsmarkt.” En die arbeidsmarkt is heel breed: van non-profit tot commercieel en van bureauzijde tot klantzijde. Die breedte vind je ook terug in de stages van de opleiding marketing en communicatie. “Als je het wil heb je een grote kans dat je een stage in het buitenland loopt. Op Curaçao, in Amerika of Barcelona. Dat is een ervaring waar je je hele leven plezier van hebt.”
Na al die jaren houdt Fahrida nog steeds van het vak marketing en communicatie. “Dit vak verandert steeds. Toen ik student was, bestonden Instagram, TikTok of Snapchat nog niet. Er ontstaan de hele tijd nieuwe middelen die weer een enorme invloed hebben op en kansen bieden voor marketing en communicatie. Deze branche verveelt daarom nooit.”