Docent aan het woord: Edwin van der Veer (opleiding: handhaver, toezicht en veiligheid)
Handboeien, portofoons en een slijterij. Dat vind je allemaal op de opleiding handhaver, toezicht en veiligheid. Edwin van der Veer is docent rechts- en wetkennis en geeft praktijkvakken en het keuzedeel alcoholwet. “Als handhaver ben je dienstverlenend en moet je sterk in je schoenen staan, geestelijk stabiel zijn. Je gaat anderen vertellen wat wel en niet mag. Daar is niet iedereen van gediend. En dat is nog nooit zo belangrijk geweest. Wat jij doet en zegt, staat binnen één seconde op social media.” De maatschappij verhardt. De opleiding handhaver, toezicht en veiligheid past zich daarop aan. Edwin: “We gaan werken met een nieuw kwalificatiedossier en stellen de exameneisen iets bij. We leggen meer nadruk op social skills en weerbaarheid. Tijdens het examen kijken we extra naar iemands talent om ervoor te zorgen dat een conflict minder heftig wordt.”
Op de opleiding lopen hele diverse studenten rond. “Sommigen zijn heel zelfverzekerd, maar we kennen ook een aantal onzekere studenten. Het is mooi hoe die zich in twee jaar tijd ontplooien en naar voren durven stappen. Als handhaver heb je een dienstverlenende houding. En je hebt een voorbeeldfunctie. Op straat kijkt iedereen naar je. In je neus peuteren, kan dus echt niet.”
De studenten krijgen veel praktijklessen, vaak in de vorm van rollenspellen. “Die praktijk komt trouwens pas als de studenten de wettelijke basis kennen. Ook besteden we veel tijd aan het leren signaleren. Er valt je iets op en je moet snel kunnen beoordelen of dit volgens wet- en regelgeving wel of niet mag. En wat je bevoegdheden precies zijn. Mag ik iemand bekeuren of alleen aanspreken? Die theorie moet je kennen, voordat je de straat opgaat.” En tijdens het keuzevak alcoholwet voeren ze bijvoorbeeld controles uit in de slijterij op school.
Edwin vindt de leeftijdsgroep van de studenten superleuk. “Ik hou van de doelgroep. Ik ben niet voor niets mentor. Een goede band met de docent werkt motiverend.” Wat de studenten ook motiveert, zijn de projectweken. “Dan gaan de studenten het veld in, kunnen ze een certificaat voor verkeersregelaar halen of gaan ze met een boswachter mee. Ook worden de studenten vaak ingezet als tegenspelers tijdens een ME-oefening. Ze moeten zich dan voordoen als hooligan of demonstrant. Zo krijgen ze een goed beeld van het werk en ketenpartners.” Natuurlijk lopen de studenten ook stage. “Zowel in het eerste als in het tweede leerjaar lopen ze stage bij een handhavingsorganisatie. In de meeste gevallen is dit een gemeente en werken ze mee met de gemeentelijke handhavers. Daar word je echt streetwise en leer je precies waarom dit vak zo belangrijk is voor de maatschappij.”