"De horeca-opleidingen en het werkveld moeten dichter bij elkaar komen"
Curio, opleidingsinstituut Horeca Stichting Nederland (HSN) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben enige tijd geleden de handen ineengeslagen. Het doel? De vraag naar en het aanbod van horeca-opleidingen voor volwassenen beter op elkaar afstemmen. Uiteindelijk profiteert de hele sector daarvan, want goed opgeleid horecapersoneel is broodnodig.
Sjoerd de Lange (Curio), Bono van Veelen (KHN), Bas van der Ende (HSN) en Remy Dekker (KHN) zitten regelmatig met elkaar om de tafel. Bono omschrijft hun ambitie mooi: “We willen er samen voor zorgen dat het horecavak de allure krijgt die het verdient. Gastheer- of gastvrouwschap wordt tegenwoordig steeds meer gezien als een bijbaan. Veel ouders hebben liever dat hun kinderen een ‘echt vak’ leren en later arts of advocaat worden. Dat stoort me. Ten eerste omdat de horeca een echt vak ís. En ten tweede omdat dit grote gevolgen heeft voor de branche, want goed opgeleid horecapersoneel is steeds moeilijker te vinden.”
Verkeerd beeld
Ook veel herintreders hebben een verkeerd beeld van de horeca. Ze denken dat je heel hard moet werken voor een laag salaris. “Maar dat beeld klopt niet meer”, stelt Remy. “De salarissen zijn beter geworden en er zijn meer opleidingsmogelijkheden. De horeca is een compleet andere wereld dan vijf jaar geleden.”
Om dit imagoprobleem op te lossen, is het belangrijk dat de horeca-opleidingen en het werkveld dichter bij elkaar komen. Sjoerd: “Curio, HSN en KHN hebben daarom samen in kaart gebracht welke opleidingsbehoefte de horecabranche heeft. Daarna rees de vraag: hoe kunnen we op die behoefte inspelen? Het antwoord ligt in een goede samenwerking.”
Samen optrekken
Bas is het daar helemaal mee eens. “Curio en HSN bieden allebei opleidingen aan. In plaats van elkaar te beconcurreren, kunnen we veel beter samen optrekken. In het verleden gebeurde het vaak dat wij 5 deelnemers voor een opleiding hadden en Curio ook. Het gevolg was dat beide opleidingen niet doorgingen. Door de opleiding gezamenlijk aan te bieden, kunnen we hem wél laten doorgaan.”
Remy vult aan: “Beide organisaties hebben hun eigen sterke punten. HSN is commercieel wendbaar. Curio is een gevestigde naam in het onderwijs en beschikt over uitstekende opleidingslocaties. Bovendien biedt Curio praktijkopleidingen, die HSN niet in het aanbod heeft, zoals de koksopleiding. Zo versterken beide organisaties elkaar.”
Één loket
Daarnaast is er nog een ander groot voordeel van de samenwerking. Bono: “Vaak weten horeca-ondernemers met een opleidingsbehoefte niet goed waar ze moeten aankloppen: bij Curio, HSN, de gemeente of het UWV? Wij willen toe naar één loket waar ondernemers uit de regio West-Brabant met al hun vragen terechtkunnen. Natuurlijk heb je een lange adem nodig om zoiets neer te zetten. Maar het begin is er.”
De komende jaren zal de vraag naar horecapersoneel – en dus naar goede opleidingen – alleen maar toenemen, verwacht Remy. “Als KHN-regiomanager West-Brabant zie ik verschillende ontwikkelingen”, vertelt hij. “Zo is er in de regio ruimte voor nóg een grote toeristische attractie naast de Efteling en Beekse Bergen. Breda heeft de ambitie om meer toeristen aan te trekken voor weekendjes weg. En ook Roosendaal en Bergen op Zoom willen actiever worden op de lokale toeristische markt. Daar zijn mensen voor nodig. Curio en HSN zijn de aangewezen partners om die mensen op te leiden.”
Goed opgeleid horecapersoneel
Bas is heel blij met deze ontwikkelingen. “Meer vraag vanuit de markt, betekent dat je als opleidingsinstituut je aanbod moet uitbreiden en verbeteren. En dan is het heel fijn dat je dit niet alleen hoeft te doen, maar dat je kunt optrekken met een betrouwbare partner als Curio. Zo zorgen we samen voor goed opgeleid horecapersoneel.”