Student aan het woord: Mariska
Mariska uit Halsteren volgt de opleiding VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie). “De opleiding is verplicht vanuit mijn werkgever. Ik blijf mijzelf graag ontwikkelen: ik wil bijblijven en steeds beter worden in mijn werk. Opleidingen horen daar voor mij automatisch bij.”
Sinds ruim twee jaar werkt Mariska bij Zo Kinderopvang in Dinteloord. Omdat haar werkgever basis ontwikkelingsgericht werken in de VVE gaat bieden, volgt Mariska bij Curio een opleiding. “VVE staat voor de methodische en systematische aanpak van de ontwikkelingsstimulering van jonge kinderen. Het is gericht op kinderen die (een risico op) een taal- en/of ontwikkelingsachterstand hebben. Alleen als ik daar een opleiding voor volg, mag ik bij Zo op de peutergroepen staan.”
VVE-opleiding incompany
De opleiding duurt een half jaar en wordt door Curio incompany gegeven. “We zijn in november gestart. Om de week hebben we op maandagavond les van 18.30 tot 21.00 uur. Omdat er best veel van mijn collega’s deze opleiding volgen, komt de docent van Curio naar onze eigen locatie in Steenbergen.”
Afwisselend en praktijkgericht
De opleiding is heel interessant en met veel afwisseling, vindt Mariska. “Het is ook erg fijn dat het praktijkgericht is. Tijdens een les wordt de theorie telkens afgewisseld met opdrachten, met samenwerken in groepen en met het delen van kennis en ervaring. Elke les gaat over een specifiek onderwerp. Zo komen er veel verschillende dingen aan bod. Het examen bestaat uit praktijkopdrachten die we op onze eigen locatie moeten uitvoeren. Die worden
beoordeeld door een begeleider die de opleiding al heeft behaald. Het is eigenlijk een checklist van allerlei vaardigheden die je moet kunnen. Daar gaat best veel tijd in zitten: we zijn er al een paar weken mee bezig. Ik moet eerst bepalen welke ontwikkelingsgebieden een kind heeft en daarna kijken met welke tools en activiteiten we daaraan kunnen werken.”
Veel bewuster aan het werk
Juist door die praktische aanpak heeft Mariska veel geleerd. “Er is al zoveel aan bod geweest. Wat we leren
nemen we mee naar de locaties en bespreken we met collega’s. Ik ben nu veel bewuster aan het werk. Ik let meer op interactievaardigheden, de autonomie van een kind, structuur, ruimte, de interactie tussen kinderen en de groepsdynamiek. We hebben ook de indeling van de groepsruimte bekeken na een les die daarover ging.” Steeds beter worden in je werk Mariska is blij dat ze de opleiding mag volgen. “Het geeft me frisse ideeën, verdieping in mijn werk en de bevestiging dat ik kan blijven groeien. Sowieso sta ik ervoor open om dingen bij te leren. Ik wil bijblijven in alle veranderingen en steeds beter worden in mijn werk. Of je nu kind bent of volwassen: je kunt altijd blijven leren. En alles wat je meekrijgt, is goed voor je. En goed voor je omgeving.”