Docent aan het woord: Sandra Raats-Thellier

Ze zit al 25 jaar in het vak en vindt het nog steeds fantastisch. Docent Sandra Raats-Thellier brengt met veel plezier de vaardigheden én liefde voor de zorg over aan Curio studenten. “Dat studenten ontdekken dat ze voor anderen echt het verschil kunnen maken. Daar doe ik het voor.”

Sandra Raats-Thellier

Sandra geeft bij Curio les in de opleiding helpende zorg en welzijn. “Hieronder vallen ook bbl- en LLO-opleidingstrajecten. Bbl is de beroepsbegeleidende leerweg. De studenten werken bij een werkgever en gaan één jaar lang één dag per week naar school. Bij mij krijgen zij naast de module individuele basiszorg ADL (alledaagse levensverrichtingen) ook vakken als huishouden, wonen en activiteiten. Dit is een route waarbij alle studenten in drie maanden het mbocertificaat halen. Deze module is perfect om snel de overstap naar de zorgsector te maken. Dit certificaat is namelijk verplicht om in de zorg te mogen werken.”

Afwisselend in alle opzichten
Welke opleiding je ook volgt, je krijgt altijd een combinatie van theorie- en praktijkonderwijs. “Bij lessen over het hart- en vaatstelsel oefen je als student ook met het aandoen van steunkousen bij iemand. Gaat het over de opbouw van de huid, dan leer je hoe je de huid moet observeren of hoe je iemand moet wassen. Die afwisseling is heel fijn en maakt dat je meteen in de praktijk kunt brengen wat je die dag hebt geleerd. Voor mijzelf is het lesgeven door deze aanpak ook heel afwisselend. En de verschillende leeftijdsgroepen maken mijn werk steeds anders. Ik vind het heel fijn om les te geven aan oudere studenten. Zij hebben door hun levenservaring vaak al een andere kijk op de wereld. Maar ik geniet ook van de energie en ideeën van jongere studenten.”

Behoefte per bedrijf
Sandra heeft als docent veel contact met de bedrijven waar de studenten werken. “Voor de opleidingstrajecten is het natuurlijk heel belangrijk om steeds samen af te stemmen waar een student staat en waar behoefte aan is. Bij LLO gaat de samenwerking nog verder omdat daar de trajecten meer op maat zijn. Natuurlijk moeten studenten een bepaald basisprogramma volgen. Bedrijven kunnen ook laten weten waar behoefte aan is. Bijvoorbeeld meer aandacht voor ziektebeelden als Alzheimer. Samen stemmen we af hoe het perfecte lesprogramma eruitziet voor hun specialisaties. De module individuele basiszorg ADL geef ik bijvoorbeeld aan medewerkers van Mijzo. Bij dit traject is de eerste bijeenkomst en het examen altijd op de locatie van Mijzo. De rest van de lessen geven we in onze eigen lokalen waar we alle materialen hebben om te oefenen. Ik merk dat bedrijven blij zijn met deze aanpak.”

Zorg is zoveel meer
Sandra zelf is er ook blij mee: “Dit is mijn 25ste jaar in het onderwijs en ik vind het nog steeds fantastisch. Ik hou van dit vak en het blijft mooi om het te mogen overdragen. Het geeft een goed gevoel. We hebben grote tekorten in de zorg en het is belangrijk dat we mensen enthousiast maken. Daarom laat ik graag de studenten ervaren dat de zorg zoveel meer is dan alleen het uitvoeren van technische handelingen. Het omgaan met en zorgen voor mensen. Daar moet je je als student bewust van worden. Want juist daarmee kun je echt een verschil maken voor anderen. Dat studenten ontdekken hoe mooi dat is. Daar doe ik het voor.”

Je kunt meteen in de praktijk brengen wat je die dag hebt geleerd
Sandra Raats-Thellier