Werken in de BSO 8 tot 12 jaar
Het werken met de oudere kinderen op de BSO vraagt om specifieke kennis en begeleidingsvaardigheden. Met deze verdiepende cursus doet de pedagogische medewerker (onderwijsassistent of medewerker in de kinderopvang) kennis en vaardigheden op binnen onder andere de volgende thema’s: ontwikkelingsmijlpalen, prepuberteit, talentontwikkeling, kinderparticipatie, inclusie, mediawijsheid, omgaan met pesten en coachend begeleiden. Spreken deze onderwerpen je aan en werk je op een basisschool of kinderopvang waar BSO wordt aangeboden? Dan is deze cursus wat voor jou!
Algemene informatie
Steeds meer scholen hanteren een continurooster waardoor de kinderen meer tijd op de BSO doorbrengen. Hierdoor groeit de vraag naar beginnend beroepsbeoefenaars die kinderen in de pré-puberleeftijd een aantrekkelijk buitenschools aanbod kunnen bieden. Met deze verdiepende cursus doet de beginnend beroepsbeoefenaar kennis en vaardigheden op waarmee zij een inspirerend, relevant en passend aanbod voor de kinderen kan vormgeven en bewust bijdraagt aan een 'inclusief klimaat' (een klimaat waar iedereen zich bij voelt horen), de ontplooiing van persoonlijke talenten en interesses van het kind en burgerschap.
Deze cursus is voor het werkveld in het algemeen van waarde, omdat deelnemers meer tools in handen krijgen om effectief om te gaan met groepen kinderen van deze leeftijd. En een aantrekkelijk en uitdagend aanbod te bieden waardoor kinderen en ouders meer gebruik willen maken van deze opvangsoort.
Data: |
Maandagavond van 19.00u tot 21.30u |
Locatie: | Biesdonkweg 33, Breda |
Doelgroep: | Deze cursus is bedoeld voor (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten die werkzaam zijn in een IKC, brede school, basisschool, kinderopvangorganisatie waar BSO mogelijk is. |
Toelatingseisen: | Mbo-diploma niveau 3 of 4 in het pedagogisch werkveld. |
Kosten: | € 545,- per deelnemer. |
Duur: | 9 weken. |
Inhoud van de cursus
In deze verdiepende cursus komen onder andere de volgende specifieke vakkennis en vaardigheden ten behoeve van de opvang en ontwikkeling van oudere kinderen (8 tot 12 jaar) binnen de BSO aan de orde:
- Ontwikkelingspsychologie
- Aansluiten bij interesses
- Talenten en de actualiteit van de buitenwereld vanuit een veilig klimaat
- Motiveren en uitdagen
- Coaching bij de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden
- Omgaan met pestgedrag van kinderen
- Toewerken naar wederzijdse afhankelijkheid in plaats van onafhankelijkheid
- Afstemming op de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs en gesprekstechnieken
- Ontwikkelingsmijlpalen
- Prepuberteit
- Talentontwikkeling
- Coachend begeleiden
Na afloop beschikt de deelnemer over de volgende kennis en vaardigheden:
- Heeft specialistische kennis van de rol als mentor en de coachende taak van de pedagogisch medewerker in de BSO.
- Heeft specialistische kennis van de ontwikkeling van het (jongens-, meisjes-, puber-)brein van kinderen van 8 tot 12 jaar.
- Heeft specialistische kennis van de ontwikkelingspsychologie (o.a. de morele ontwikkeling) van kinderen van 8 tot 12 jaar en het werken vanuit de assumptie dat het brein kan groeien als gevolg van oefening.
- Heeft specialistische kennis van de pré-pubertijd.
- Heeft specialistische kennis van de seksuele ontwikkeling, genderdiversiteit en identiteitsontwikkeling van een kind van 8 tot 12 jaar.
- Heeft brede kennis van onderwerpen (o.a. actualiteiten uit de wereld) en activiteiten die met name de groep 8- tot 12-jarigen boeien of kunnen 'bezighouden' (vragen en/of zorgen oproepen bij het kind).
- Heeft specialistische kennis van het belang van en de mogelijkheden tot het ontwikkelen van burgerschapszin en een 'veilig klimaat'.
- Heeft specialistische kennis van 21e-eeuwse vaardigheden en verstandig mediagebruik.
- Kan grote groepen kinderen van 8 tot 12 jaar aansturen en begeleiden.
- Kan diverse wensen van een grotere groep kinderen van 8 tot 12 jaar kanaliseren en omzetten in een programma van de BSO.
- Kan de toegevoegde waarde van de BSO voor kinderen van 8 tot 12 jaar uitleggen.
- Kan kinderparticipatie inzetten in de BSO.
- Kan inspelen op wat het kind doet en zegt, ook wanneer het buiten de eigen kennis en interesses valt.
- Kan materialen en activiteiten aanbieden rekening houdend met de ontwikkeling en behoeften van kinderen van 8 tot 12 jaar.
- Kan de BSO zo inrichten dat het kinderen prikkelt om tot activiteit te komen.
- Kan haar eigen talenten en vaardigheden inzetten t.b.v. het aanbod in de BSO (zoals filosoferen en techniek).
- Kan omgaan met kinderen die beginnen te 'puberen' en in toenemende mate mondig zijn.
- Kan adequaat omgaan met pestgedrag van kinderen van 8 tot 12 jaar, ook als zij zelf wordt gepest.
- Kan actief bijdragen aan het opbouwen van een sociaal verantwoordelijkheidsgevoel bij kinderen.
Resultaat
Na voldoende afronding van het examen ontvangt de deelnemer een officieel mbo-certificaat. Het mbo-certificaat is een bewijs voor een volledig afgerond onderdeel of meerdere onderdelen van een mbo-opleiding met een vereiste arbeidsmarktrelevantie. Deze onderdelen zijn vastgesteld door het ministerie van onderwijs. Het is een landelijk erkend certificaat. Naast de beroepsgerichte onderdelen van het kwalificatiedossier zijn er ook mbo-certificaten voor verschillende keuzedelen.
Bij maatwerktrajecten is er ruimte voor bedrijfsspecifieke toepassingen, vragen en doelstellingen. Bij voldoende deelname behoort een in-company traject tot de mogelijkheden. Hiervoor kun je contact opnemen met Elsa Kreuze, e.kreuze@curio.nl