Combinatiefunctionaris IKC/ brede school (K1292)

Steeds meer basisscholen en kinderopvangorganisaties werken samen in een integraal kindcentrum (IKC) of brede school. Het werken in een IKC of brede school vraagt specifieke vaardigheden en gedrag. IKC's en brede scholen hebben behoefte aan beroepskrachten die kindgericht werken en zicht hebben op de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 13 jaar. 

Werk jij binnen een integraal kindcentrum of op de brede school? En wil je jouw kennis en vaardigheden verbreden en verdiepen? Dan is deze cursus wat voor jou!

Algemene informatie

In een IKC werken verschillende professionals met elkaar samen aan de doorgaande ontwikkeling van kinderen: leraren, pedagogisch medewerkers, sport- en bewegingsleiders en zorgprofessionals. Ze zijn gericht op verbindingen tussen formeel en informeel leren. Dit vraagt professionals die kennis hebben binnen de eigen expertise en die over de grenzen van hun eigen vakgebied kunnen kijken en werken, zogenaamde T-shaped professionals. Daarnaast is er een ontwikkeling gaande binnen de kinderopvang waarbij het accent verschuift van opvang naar ontwikkelingsstimulering. 

Beide ontwikkelingen vragen om toekomstige werknemers die kennis en vaardigheden hebben voor het werken in een interdisciplinair werkveld dat nog volop in ontwikkeling is. Deze cursus bereidt werknemers hierop voor.

Data:
  • Start maandag 10 maart 2025
  • Afronding maandag 26 mei 2025

Maandagavond van 19.00u tot 21.30 uur. 

Locatie:Biesdonkweg 33, Breda
Doelgroep:Deze cursus is bedoeld voor (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten die werkzaam zijn in een IKC of op een brede school.  
Toelatingseisen:Mbo-diploma niveau 4 in het pedagogisch werkveld (onderwijsassistent of pedagogische medewerker). 
Kosten:€ 545,- per deelnemer. 
Duur:9 weken. 
 

Inhoud van de cursus

Onder andere de volgende onderwerpen komen aan de orde tijdens de cursus. 

  • Passend onderwijs en werken in de kinderopvang
  • Technologieën voor samenwerking met collega’s, professionals, ouders en kinderen
  • Ontwikkeling en doorlopende leerlijnen van kinderen van 0 tot 13 jaar
  • Integraal/interdisciplinair werken
  • Samenwerken in interdisciplinaire teams 
  • Communicatieve vaardigheden toepassen 
  • Observeren en gegevens verzamelen t.b.v. afstemming over de doorgaande ontwikkeling
  • Dag arrangementen passend bij de persoonlijke ontwikkeling van het kind
  • Talentontwikkeling van kinderen
  • Verschillende leefwerelden van opgroeiende kinderen
  • Planmatig en doelgericht de ontwikkeling van kinderen volgen en stimuleren in doorlopende leerlijnen
  • Reflecteren op eigen rol en werkzaamheden binnen het IKC

Na afloop beschikt de deelnemer over de volgende vaardigheden
Na het volgen van de cursus combinatiefunctionaris IKC/ brede school is de beroepsbeoefenaar breed inzetbaar bij een IKC of brede school. De beroepsbeoefenaar is in staat om in een interprofessioneel team samen te werken aan een doorgaande ontwikkeling van kinderen met aandacht voor de verbinding tussen formeel en informeel leren.

De deelnemer

  • heeft brede kennis van (passend) onderwijs en kinderopvang
  • heeft kennis van (nieuwe) technologieën voor samenwerking met collega’s, professionals, ouders en kinderen
  • heeft brede en specialistische kennis van doorgaande ontwikkeling en doorlopende leerlijnen van kinderen van 0 tot 13 jaar
  • kan bijdragen aan het opstellen van een gezamenlijke visie, uitgangspunten en doelen en plannen voor het IKC
  • kan omgaan met verschillende rollen, taken en opdrachten ten behoeve van integraal/interdisciplinair werken
  • kan samenwerken in interdisciplinaire teams waarbij ieder vanuit de eigen professionele expertise een bijdrage levert aan de samenwerking
  • kan de meerwaarde en talenten van anderen (collega’s, professionals, ouders) herkennen en erkennen
  • kan communicatieve vaardigheden toepassen in contact met kinderen, ouders, collega’s en professionals ten behoeve van de doorgaande ontwikkeling van kinderen
  • kan observaties uitvoeren om gegevens te verzamelen ten behoeve van afstemming over de doorgaande ontwikkeling van een kind kan in samenwerking met het team en ouders doelen en plannen opstellen voor de ontwikkeling van een kind en deze evalueren
  • kan haar handelen afstemmen op de gezamenlijke visie en het behalen van collectieve doelstellingen (IKC gedachte)
  • kan dagarrangementen aanbieden passend bij de persoonlijke ontwikkeling van het kind
  • kan verbinding leggen tussen spelen, leren, ontwikkelen en ontmoeten
  • kan planmatig en doelgericht de ontwikkeling van kinderen volgen en stimuleren in doorlopende leerlijnen
  • kan oplossingsgericht en creatief ('out of the box') denken en handelen om te komen tot een optimale doorgaande ontwikkeling voor elk kind
  • kan reflecteren op haar eigen rol en werkzaamheden binnen het IKC 
  • kan (nieuwe) technologieën toepassen voor ontwikkelen, spelen en leren. 
     

Resultaat

Na voldoende afronding van het examen ontvangt de deelnemer een officieel mbo-certificaat. Het mbo-certificaat is een bewijs voor een volledig afgerond onderdeel of meerdere onderdelen van een mbo-opleiding met een vereiste arbeidsmarktrelevantie. Deze onderdelen zijn vastgesteld door het ministerie van onderwijs. Het is een landelijk erkend certificaat. Naast de beroepsgerichte onderdelen van het kwalificatiedossier zijn er ook mbo-certificaten voor verschillende keuzedelen.

Bij maatwerktrajecten is er ruimte voor bedrijfsspecifieke toepassingen, vragen en doelstellingen. Bij voldoende deelname behoort een in-company traject tot de mogelijkheden. Neem gerust contact op voor meer informatie.