Veelgestelde vragen
- Kies een onderwerp
- stage
-
- Toon alles
- Diploma
- Entree opleidingen
- Ik kom uit het buitenland
- Kosten
- Leermiddelen (boeken, laptops, etc)
- Op school
- Opleiding
- Privacy
- Stage
- Studentenadministratie mbo
- Studiefinanciering en OV - DUO
- Toelatingsrecht
- Inloggen Multi-Factor authentication
- Zorg en begeleiding
- Praktijkonderwijs
Bij bpv is een goede begeleiding belangrijk. Op je college is de bpv-begeleider je vaste aanspreekpunt. Soms is dat je studieloopbaanbegeleider (slb’er) maar dat hoeft niet. In het bedrijf of de instelling is dat een deskundige praktijkopleider die je opleidt, motiveert en coacht. Tijdens de stage krijg je een bpv-werkboek. Hierin staan de opdrachten die je bij het bedrijf of organisatie uitvoert. De bpv-begeleider heeft regelmatig contact met je om te horen hoe het op het werk gaat. Ook overlegt hij met de praktijkopleider over het verloop van de stage. De praktijkopleider beoordeelt hoe je de opdrachten en werkzaamheden uitvoert.
In de Praktijkovereenkomst(POK) worden de afspraken over de stage (bpv) tussen student, college en leerbedrijf vastgelegd. Het gaat hierbij om afspraken over de begeleiding, beoordeling, verzekering, etc. Het is belangrijk dat de pok, getekend door alle partijen (bij minderjarige studenten ook door een ouder/verzorger) bij je college binnen is vóórdat de stageperiode begint. De procedure met betrekking tot praktijkovereenkomsten is wettelijk verplicht. De praktijkovereenkomsten zijn dan ook voor alle partijen van belang.
Als bbl-student ben je meestal in dienst van een organisatie en ontvang je salaris volgens de cao van de branche. Bol-studenten krijgen soms een vergoeding, maar dit is niet verplicht. Een leerbedrijf kan ook een onkosten- of reiskostenvergoeding betalen tijdens de bpv-periode. In sommige branches zijn stagevergoedingen in de cao geregeld. Deze vergoedingen kunnen gevolgen hebben voor de kinderbijslag of studiefinanciering.
Naast de afspraken in de praktijkovereenkomst, dient de student zich te houden aan de regels en voorschriften van de bpv-plaats. Dat geldt bijvoorbeeld voor geheimhouding, maar ook voor eisen rondom kleding e.d.
Bij ziekte meldt de student dit aan het bpv-adres volgens de daarvoor geldende procedure. Tevens meldt de bol-student zich ziek op school. Wanneer je uren gemist hebt, kijk je samen met je bpv-plaats en begeleider vanuit school hoe hiermee om te gaan.
Curio heeft voor alle studenten een collectief verzekeringspakket. Deze bestaat uit o.a. een collectieve ongevallen- en een aansprakelijkheidsverzekering.
Wat is een collectieve ongevallenverzekering?
Een collectieve ongevallenverzekering dekt eventuele kosten na een ongeluk of schade tijdens de schooluren en stage in binnen- en buitenland. De collectieve ongevallenverzekering via Curio betaalt alleen als een andere verzekering de schade niet vergoedt. De schade mag je dus ook melden bij je eigen verzekering.
Wat is een aansprakelijkheidsverzekering?
Een aansprakelijkheidsverzekering betaalt zaakschade, bijvoorbeeld je hebt niet expres iets kapot gemaakt aan het bezit van anderen. Zoals een fotocamera die uit je handen glipt tijdens het uitvoeren van een praktijkopdracht. Of als tijdens je stagebedrijf een aquarium laat vallen. Als je letsel oploopt door iets waar Curio de schuld van is, geldt ook deze verzekering. Bijvoorbeeld je glijdt uit over een natte vloer en daardoor ben je gewond.
Wanneer ben je via Curio verzekerd?
Je bent verzekerd tijdens de schooluren. Dat is de tijd die je op school bent en tijdens je reis van en naar school. Ook tijdens activiteiten die school buiten de schoollocatie organiseert ben je verzekerd. Denk aan excursies, sportevenementen en schoolreizen die zijn georganiseerd door Curio.
Waar ben je via Curio verzekerd?
- Het schoolgebouw;
- De terreinen rondom het schoolgebouw;
- Op locaties waar activiteiten door of namen Curio worden georganiseerd;
- Op de route naar en van school en activiteiten georganiseerd door Curio.
Welke schade valt niet onder de verzekering van Curio?
- Als je met expres schade veroorzaakt;
- Als je schade veroorzaakt terwijl je een motorvoertuig gebruikt (dit geldt voor auto’s, brommers, landbouwvoertuigen en heftrucks);
- Schade die ontstaat bij activiteiten die je zelf doet tijdens een schoolreis of stage, maar die niet in het programma van de schoolreis of stage vallen.
Wie vergoed de kosten als je schade lijdt of maakt tijdens je stage (bpv)?
Het bedrijf waar je stage loopt is verantwoordelijk voor de kosten die jij als stagiair veroorzaakt. Denk hierbij aan schade of als jezelf gewond raakt. Dit staat zo in de wet. Het stagebedrijf moet dus deze schade uitkeren. Dit staat ook en de praktijkovereenkomst omschreven.
Daarnaast moet een stagebedrijf er rekening mee houden dat een stagiair die schade maakt volgend de wet niet aansprakelijk is. Het stagebedrijf moet er namelijk altijd op toe zien dat de werkzaamheden goed worden uitgelegd en gecontroleerd. Het stagebedrijf kan de stagiair dus niet verplichten de kosten voor de gemaakte schade te betalen. De aansprakelijkheidsverzekering van Curio vergoedt deze kosten dan ook niet.
De verzekering van Curio is aanvullend op jouw eigen zorgverzekering. Medische kosten worden door de eigen zorgverzekering vergoed. Indien bepaalde kosten hier buiten vallen, geldt in geval van een ongeluk de collectieve ongevallenverzekering van Curio.
Wil je een schade of ongeval melden bij Curio?
Meld je schade of ongeval direct bij je stagebegeleider. Deze meldt de schade intern in Topdesk. Doe dit zo snel mogelijk na de gebeurtenis. Voeg hier zo veel als mogelijk bewijs (offerte, factuur, foto’s, getekende praktijkovereenkomst, etc.) toe. De facilitaire afdeling van Curio handelt de melding in overleg met de verzekering verder af. De communicatie verloopt altijd met de stagebegeleider.
Wat moet je doen als je stagebedrijf schade oploopt of veroorzaakt tijdens je stage (bpv)?
- Het leerbedrijf (vaak de praktijkopleider van het bedrijf) neemt contact op met de stagebegeleider van jouw opleiding.
- De stagebegeleider wijst de praktijkopleider van het leerbedrijf op de eigen aansprakelijkheid van het leerbedrijf. De stagebegeleider adviseert het leerbedrijf de eigen verzekering in te schakelen.
- Bij letsel geldt de collectieve ongevallenverzekering van Curio.
Gelden voor een stage in het buitenland dezelfde regels?
Voor een stage in het buitenland gelden betreft de verzekering van Curio dezelfde regels. In West-Europa komt de wetgeving vaak overeen met die van Nederland, maar in andere landen kan dit nogal eens anders zijn. Houd hier rekening mee. Een getekende praktijkovereenkomst is daarom erg belangrijk.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Anissa Allouchi of Erik Groels van Curio huisvesting en facilitaire zaken. Zij zijn bereikbaar via Topdesk of het e-mailadres verzekering@curio.nl.
Curio en al onze scholen veroordelen iedere vorm van discriminatie. In de tekst hieronder vind je uitleg over wat je kunt doen als je denkt gediscrimineerd te worden bij het zoeken van een stageplaats of tijdens je stage.
Wanneer is er sprake van discriminatie?
Discriminatie is het ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken. Er kan bijvoorbeeld onderscheid worden gemaakt op afkomst, geslacht, huidskleur, seksuele gerichtheid, leeftijd, godsdienst, handicap of chronische ziekte.
Niet alles is discriminatie
Er zijn situaties waarin het niet verboden is om onderscheid te maken tussen mensen. Iemand weigeren voor een stage als receptionist omdat hij of zij de taal niet goed genoeg beheerst, is geen discriminatie. Het goed beheersen van de taal is namelijk noodzakelijk om de functie goed te kunnen uitvoeren. Iemand weigeren voor die stage, omdat hij of zij een donkere huidskleur heeft of een hoofddoek draagt, leidt wel tot verboden onderscheid.
Discriminatieverbod
Discriminatie is in Nederland volgens de wet verboden. Dat is vastgelegd in artikel 1 van de Grondwet. Dit grondwetsartikel vormt de basis voor verschillende wetten en regels waaraan allen die zich in Nederland bevinden zich dienen te houden.
Heb je het idee dat het voor jou moeilijker is om een stageplaats te vinden dan voor jouw klasgenoten? En heb je daarbij het idee dat je niet eerlijk behandeld wordt? Of heb je het idee dat je tijdens je stage oneerlijk behandeld wordt door medewerkers binnen het stagebedrijf?
Wat kun je doen?
Neem hierover dan altijd contact op met je SLB’er of BPV-begeleider. Leg uit wat er aan de hand is en waarom je denkt gediscrimineerd te worden. Samen kunnen jullie naar een oplossing kijken.
Komen jij en je begeleider samen niet tot een oplossing? Dan kun je contact opnemen met meldpunt discriminatie van S-BB.
Wat gebeurt er met de melding?
Naar aanleiding van de melding doet S-BB onderzoek. Als de stagediscriminatie aantoonbaar is, kan S-BB de erkenning van een leerbedrijf op grond van discriminatie intrekken. Samen met jouw college zoekt S-BB actief naar een vervangende stageplek.